De training ‘Het maken van informatieplannen’ bestaat al dertien jaar. De belangstelling was echter zo teruggelopen dat de organisatoren overwogen de cursus uit het pakket te halen, maar dit jaar is hij opeens ongekend populair. "Ieder kwartaal starten groepen van tien mensen", zegt docent Vrisou van Eck, tevens één van de directeuren van het Woerdense Orga-Info.
Hij heeft een plausibele verklaring voor de wederopleving van de belangstelling voor de cursus. Een organisatie met bijvoorbeeld duizend werknemers had vroeger genoeg aan één informatieplan. Tegenwoordig heeft een onderneming van een dergelijke grootte voor ieder afzonderlijk onderdeel één plan. Dit is een gevolg van de tendens verantwoordelijkheden te delegeren en van de brede invoering van IT.
Bovendien werd in de jaren tachtig bij het maken van een informatieplan veel gewerkt volgens een methode die tijdrovend was en uitmondde in dikke boekwerken. De directie had hier niet veel belangstelling voor en de opstellers van het plan zaten met een kater. Nu dringt het besef door, aldus Van Eck, dat sommige onderdelen best ‘iets korter door de bocht’ kunnen. Het gaat immers om managementbeslissingen en het management heeft geen tijd om dikke boeken te doorworstelen. Inmiddels overheerst het idee dat het toch zinnig en zelfs noodzakelijk is om een informatieplan te maken.
De docenten van de cursus zien zich echter tegelijkertijd gesteld voor een nieuwe uitdaging. Van Eck: "De verschillende onderdelen van een organisatie hebben natuurlijk wel allerlei onderlinge relaties. Het is dus heel belangrijk om de afzonderlijke informatieplannen in technologisch opzicht op elkaar af te stemmen." YG