Met een nieuwe lijn PC-servers en notebooks probeert Fujitsu zijn wereldwijde marktpositie te verstevigen.
Momenteel bezet het van oorsprong Japanse bedrijf een vijfde plaats en wil het naar een derde plaats groeien. Naast het leveren van concurrerende producten wil het bedrijf dit realiseren door meer via partners te verkopen en door het vergroten van zijn naamsbekendheid.
Op de markt voor PC-servers en notebooks moet Fujitsu opboksen tegen de grootmachten IBM en Compaq, de nummers één en twee. "Onze strategie spitst zich toe op de verkoop van onze producten via partners als Rijers en ICL", zegt Thomson, marketing manager voor de Benelux en Denemarken. Een deel van de groei bereikt Fujitsu door het kopen van bedrijven. Sinds juli 1996 is ICL een volledige dochteronderneming van Fujitsu. "Verder moeten we werken aan onze naamsbekendheid. Het onderscheidend vermogen van Fujitsu ligt echter voornamelijk in zijn innovatieve kracht", zo vervolgt Thomson. Het bedrijf behaalde in 1996 een omzet van 36 miljard dollar, waarvan 3,5 miljard in onderzoek en productontwikkeling werd gestoken.
PC-servers
In samenwerking met Microsoft werkt Fujitsu aan de ontwikkeling van zijn PC-servers. "De toekomst voor PC-servers ziet er rooskleurig uit op het moment dat Microsoft zijn technologie voor het clusteren van NT-Servers goed onder de knie heeft", redeneert Thomson. De markt voor NT neemt inderdaad met de tijd en zijn technologische volwassenheid toe . Fujitsu is echter niet de enige die hierop anticipeert, ook Compaq richt zich sterk op het besturingssysteem van Microsoft. De samenwerking met Microsoft richt zich verder op de Net-PC, de uitgeklede computer zonder CD-rom of disk-drive. "De Net-PC van Fujitsu is vanaf het derde kwartaal van dit jaar te koop", verklaart Thomson. Naast productontwikkeling wordt ook aan fundamenteel onderzoek gedaan op het gebied van kunstmatige intelligentie en neurale netwerken. "Fundamenteel onderzoek levert niet altijd bruikbare producten op, maar in het algemeen is het rendabel", aldus Thomson. Zo is er een plasmascherm ontwikkeld dat Philips gaat gebruiken in zijn flatscreen televisies.