Veel IT-managers voelen zich als de kop van Jut. Het levende bewijs vormt een uitgebreid discussieverslag op pagina 33 van dit nummer van Computable. Consultants KPMG slaagden er in een informele bijeenkomst te beleggen met top-automatiseerders. Op de agenda stonden het vak in algemene zin en de organisatorische beslommeringen op de wat grotere automatiseringsafdelingen.
Ondanks het feit dat automatisering een ‘harde discipline’ heet te zijn, is een van de opmerkelijke uitkomsten dat perceptie of gevoel bij eindgebruikers een doorslaggevende rol speelt bij het accepteren van een nieuw systeem. IT’ers moeten hier oog voor krijgen, zo luidt de aanbeveling. Nog steeds geldt het gedrag van eindgebruikers als een van de lastig te beheersen factoren.
Dat is de ene kant van de medaille. De andere is het algemeen management dat de budgetten vaststelt. Ondanks alle mooie woorden blijkt IT nog steeds een ‘spending department’, dat maar op één manier in de hand te houden is, namelijk door het aanbrengen van betonnen plafonds in het budget. Stok achter de deur is daarbij outsourcing.
In weerwil van het idee dat informatietechnologie anno 1997 dé strategische succesfactor van een bedrijf zou moeten zijn, wijst de praktijk van alle dag in een andere richting. IT moet beheerst worden en wel door de knip op de portemonnaie te houden.
De twee vuren waartussen automatiseerders zitten zijn ook de IT-leveranciers niet onbekend, zo getuigt bijvoorbeeld de huidige reclamecampagne van Sun Microsystems. Automatiseerders zoeken beheersing, terwijl het algemeen management groei van de bedrijvigheid wil, is de boodschap. Dat het IT-management hierbij als de behoudzuchtige partij wordt neergezet, moet maar even voor lief genomen worden. Immers, als deze campagne succes heeft zullen de plafonds in de budgetten minder hard blijken.