De Europese multimedia-markt groeit van 11,82 miljard dollar in 1996 naar 38,34 miljard eind 2003, zo voorspelt het marketingadviesbureau Frost & Sullivan. De snelste groei vindt plaats in Centraal- en Oosteuropese landen.
Het aanbod is verrassend uniform; aanpassingen betreffen vooral taal en cultuur. Educatieve toepassingen vormen nog steeds de hoofdmoot (33,8 procent van de inkomsten in 1996), maar andere toepassingen groeien sneller. Vooral commerciële applicaties en entertainment veroveren meer marktaandeel.
De invloed van Internet vormt de belangrijkste onzekere factor voor multimedia-ondernemingen. Wees aanwezig op het Net en doe ervaring op, zo adviseren de onderzoekers. Naar verwachting zal het gebruik van Internet als medium toenemen. In dat geval blijven hardware-platformen de belangrijkste kostenpost voor gebruikers (78,6 procent in 1996). De uitgaven aan software en services groeien weliswaar, maar het relatieve belang ervan neemt af.
Over de kanalen waarlangs multimedia-toepassingen bij de consument terecht zullen komen, bestaat veel discussie. De een betoogt dat televisie het belangrijkste voertuig wordt, de ander zet zijn kaarten op de thuis-PC. De uitkomst is vooralsnog onduidelijk, mede omdat zowel kabel- als satelliet-televisie nog volop in ontwikkeling zijn.
(Bron: The European multimedia market, Frost & Sullivan, Londen.). MS