Succesvolle bedrijven in de elektronica-industrie denken langer na over het betreden van nieuwe markten en het toepassen van nieuwe technologieën dan hun minder presterende concurrenten. Dat blijkt uit het onderzoek Exploiting uncertainty: Hi-tech’s high performers change the dynamics of competition, uitgevoerd door Andersen Consulting.
Goed draaiende elektronica-ondernemingen trekken gemiddeld 5,7 maanden uit voor een besluit om een nieuwe markt te betreden. Dat is bijna twee keer zoveel tijd als hun minder succesvolle vakbroeders (3,5 maanden). Datzelfde geldt voor het toepassen van een nieuwe technologie (5,7 tegenover drie maanden). Het onderzoek van Andersen brengt ook geografische verschillen aan het licht. De besluitvorming bij Noordamerikaanse bedrijven duurt het langst: 5,3 maanden voor het betreden van nieuwe markten en 5,2 maanden voor het aanwenden van nieuwe technologieën. In Europa zijn ondernemers het snelst in hun besluit om een nieuwe markt op te gaan (drie maanden). Aziaten hebben slechts 2,4 maanden nodig om definitief het groene licht te geven voor het in huis halen van een nieuwe technologie.