AS/400-specialist Client Solutions uit Tiel claimt dat zijn software minder fouten bevat dankzij een projectaanpak die afgestemd is op de ontwikkelomgeving.
Het onderscheidend vermogen zit voornamelijk in de nadruk die wordt gelegd op het specificeren van het voortraject van het software-proces", aldus Roelof Ligtmans, technisch directeur van Client Solutions. Een kwalitatief hoogwaardig eindproduct komt voort uit een kwalitatief hoogwaardig proces en een gedegen specificatie van wat het proces moet opleveren, zo luidt de redenering. Procesbeheersing en veel aandacht voor de eerste fasen van het systeemontwikkelproces zijn volgens Ligtmans sleutelfactoren voor het succesvol opleveren van een automatiseringsproject.
Client Solutions vindt zijn oorsprong in het bedrijf Desisco, een AS/400-adviesorganisatie. Nadat dit bedrijf onderdeel van Volmac werd, besloten Anton Greve en Roelof Ligtmans, een deel van het toenmalige management, eind 1994 om zelf een organisatie te starten: Client Solutions. Tom Ebeling werd begin 1997 aan de directie toegevoegd. Momenteel heeft het bedrijf uit Tiel zestig medewerkers in dienst en richt het zich op het ontwikkelen van client/server-informatiesystemen voor vooral het AS/400-platform. Dit jaar hoopt de organisatie een omzet te realiseren van vijftien miljoen gulden.
"Kwaliteitsmodellen als de ISO-9000-serie of zelfs het concept van Tot al Quality Management leggen de nadruk te weinig op de belangrijke aspecten van het systeemontwikkelproces", aldus Ligtmans. Hij beargumenteert dat kwaliteit te bereiken valt door het exact specificeren van de deelprocessen en de producten die deze deelprocessen moeten opleveren. "Als tien verschillende medewerkers met tien verschillende ontwerpen op de proppen komen op basis van dezelfde gebruikersspecificaties, is dat een teken van slechte kwaliteit", aldus Ligtmans. "Niet dat ze allemaal precies hetzelfde moeten zijn, maar wij werken wel aan de convergentie van de werkresultaten door middel van het definiëren van het ontwikkelproces." Daarnaast pleit Ligtmans ervoor dat de nadruk veel meer op de eerste projectfasen moet liggen en dat de aanpak van een project moet afhangen van de gebruikte ontwikkelomgeving. Zo heeft Client Solutions op basis van zijn kwaliteitsdenken voor een aantal ontwikkeltools een projectaanpak ontworpen.
Sneller
Obsydian is bij Client Solutions een veel gebruikte client/server-ontwikkelomgeving voor diverse platforms. "De specificaties en het ontwerp worden in het object-georiënteerde Obsydian vastgelegd. Het is een modelgedreven tool", zegt Ligtmans. De tool stelt het bedrijf in staat gedeelten van het ontwerp of de code te hergebruiken. Obsydian bevat diverse bibliotheken met softwarecomponenten. "We proberen zo vroeg mogelijk in het project generieke functionaliteit te identificeren, patronen te herkennen, zodat we componenten kunnen hergebruiken." Als er minder geprogrammeerd hoeft te worden, duiken er tijdens het testen en tijdens het gebruik minder fouten op in de software, zo luidt de argumentatie.
"Onze projectaanpak", zegt algemeen directeur Anton Greve, "levert grote voordelen op voor ons en onze klanten." Greve doelt op het feit dat het programmeren van minder regels code leidt tot minder fouten in de software en dus tot een kleinere onderhoudsinspanning. "Als klanten normale eisen stellen aan de gebruikersinterface, zijn wij in staat om de ontwerp- en programmeerfase van het project twee tot vijf keer sneller uit te voeren dan normaal." Daarnaast worden goedkopere informatiesystemen, de toepassing van hergebruik, en het leveren binnen de levertijd en tegen scherpe marktprijzen als winstpunten van de werkwijze genoemd. Client Solutions is echter nog niet geheel in staat om die voordelen te kwantificeren, omdat er nog geen evaluatie heeft plaatsgevonden van de projecten die volgens deze aanpak verwezenlijkt zijn. Er zijn wel al een aantal projecten opgeleverd, waaronder een bij Monuta Verzekeringen, dat verklaarde tevreden te zijn over de gevolgde aanpak en het resultaat.