SAP Nederland wil de kwaliteit van zijn partnerkanaal verhogen. Daartoe raadt het bedrijf het gebruik van Asap, een nieuwe implementatiemethodiek, sterk aan. Ook grijpt het certificering van de medewerkers aan om meer invloed te kunnen uitoefenen op de manier waarop de SAP-partners op de markt opereren.
SAP Nederland wil jaarlijks 30 procent groeien. Om die doelstelling te kunnen realiseren, gaat het Duitse softwarebedrijf met R/3 in een aantal nieuwe marktsegmenten penetreren, ondermeer door buitenlandse (lees: Duitse) branche-oplossingen voor de Nederlandse markt geschikt te maken. De onderneming denkt aan de bank- en verzekeringswereld en het midden- en kleinbedrijf. Bovendien vergroot ze de verkoopinspanningen in de bestaande marktsegmenten. Doel is niet alleen het werven van nieuwe klanten, maar ook het genereren van meer omzet bij bestaande gebruikers.
Het partnerkanaal is voor SAP van doorslaggevend belang om de groeidoelstellingen te halen. Het gaat daarbij niet alleen om de kwantiteit, maar vooral ook om de kwaliteit van dat dealerkanaal. Daarom raadt het Nederlandse hoofdkantoor de partners het gebruik van Asap (Accelerated SAP) als implementatie-instrument dringend aan. Ook zet het het certificeringsprogramma in om de kwaliteit van de dienstverlening door de partners te verbeteren.
Met de nieuwe implementatiemethode Asap valt volgens SAP de invoering van R/3 aanzienlijk te versnellen. De financiële modules zijn in twee in plaats van vier maanden te installeren. Volgens SAP wijzen statistieken uit dat 80 procent van de pakketten die met Asap zijn geïmplementeerd, in acht maanden tijd operationeel zijn. Het gaat dan om de implementatie van gemiddeld vijf modules.
Boterham
Onderdeel van Asap is een uitgebreide functiebibliotheek, waaruit in samenspraak met ‘sleutelgebruikers’ de functies worden geselecteerd die een individuele onderneming denkt nodig te hebben. De bibliotheek voorziet bovendien in standaard interfaces met software van derden. Het gaat momenteel om 270 softwareproducten. Zo’n zevenhonderd leveranciers staan op de wachtlijst voor aansluiting.
In Nederland verdienen naar schatting zo’n 1500 mensen hun boterham met het implementeren van SAP R/3. Van hen heeft 10 procent een certificaat waaruit blijkt dat hij zijn kennis bij SAP heeft laten toetsen. De onderneming wil de certificering een grotere rol laten spelen in het partnerschap. Hoe meer gecertificeerde medewerkers een partner heeft, hoe intensiever de samenwerking kan zijn. Een partner met vijf gecertificeerde medewerkers krijgt de status van ‘implementatiepartner’. Daarmee krijgt hij rechtstreeks toegang tot alle informatie die zich op het SAP-partnernet bevindt.
Een ‘logopartner’ is een bedrijf dat ten minste vijftien gecertificeerde medewerkers in dienst heeft. SAP Nederland kan met een logopartner desgewenst marketingactiviteiten ontplooien. Ook komt zo’n partner op de lijst van ‘geprefereerde implementatoren’ te staan.
Bedrijven met meer dan 25 gecertificeerde medewerkers heten ‘businesspartners’. Met hen ontplooit SAP niet alleen marketing-, maar ook specifieke ontwikkelactiviteiten.