PTT Telecom heeft prima ervaringen met het nieuwe intranet. De discussies over de gewenste richtingen waarin het bedrijf moet gaan en over de organisatie die daar bij hoort, hebben 2.500 deelnemers getrokken. Ze hebben meegeholpen de toekomstplannen vorm te geven.
Ben Verwaayen, algemeen directeur van PTT Telecom, zei dit vorige week donderdag tijdens het forum ‘Managing in a high-tech world: strategieën voor marketing en communicatie’ te Amsterdam. Organisator hiervan was het European Research Center (ERC).
Volgens Verwaayen is dankzij deze discussie via het bedrijfsinterne intranet het draagvlak vergroot voor de veranderingen binnen zijn organisatie. Begin dit jaar werd een ingrijpende reorganisatie aangekondigd. Ongeveer de helft van de 32.000 PTT Telecom-medewerkers zal daarmee te maken krijgen. Zo worden de netwerkdiensten geconcentreerd in vijf rayons. Bij het beheer en de exploitatie van het vaste telecommunicatie-netwerk zullen vierhonderd volledige banen verdwijnen, terwijl bij de aanleg van netwerken zevenhonderd functies worden geschrapt.
Stapjes
Het Agora-project van PTT Telecom, waarbij medewerkers via het intranet konden deelnemen in de discussies over deze reorganisaties, geeft volgens Verwaayen de potentie weer van Internet-achtige oplossingen. "Maar de echt grote veranderingen komen als je via Internet ook tot transacties kunt komen."
Verwaayen voorspelde dat het aanbod van nieuwe diensten zal leiden tot een betere en snellere dienstverlening tegen minder kosten. Echter, zolang de klassieke distributiestructuur gehandhaafd blijft, komen de kosten van de nieuwe media boven op de kosten die je al hebt. Elektronisch zakendoen geeft tijdelijk extra kosten. Daarom zijn van de kant van het management veel geloof en strategische overtuiging nodig om bij de benadering van de klant een ruime plaats te reserveren voor nieuwe media. Verwaayen is ervan overtuigd dat elektronisch zakendoen een belangrijk gebeuren wordt. Wel is het zaak dat voortdurend stapjes worden gezet om die markt verder te ontwikkelen. Bedrijven mogen niet volstaan met het zetten van een folder op een website. Het mag geen verplicht nummer worden, aldus Verwaayen.
PTT Telecom hoopt met het nieuwe net, een soort intranet voor heel Nederland, de markt voor elektronisch zakendoen open te breken. Dit netwerk beoogt laagdrempelige toegang te bieden van hoge kwaliteit. Gemikt wordt op twee miljoen klanten. Het bieden van een goede infrastructuur is echter niet het belangrijkste. Volgens Verwaayen zit de echte toegevoegde waarde in de content, de inhoud; dat wat bedrijven op het netwerk zetten. Tot zijn genoegen heeft het Nederlandse bedrijfsleven positief gereageerd op dit initiatief van PTT Telecom.