Het nieuwste rapport van het Engelse onderzoeksbureau Bloor is gewijd aan de datawarehousing-markt.
Inclusief alle benodigde software, hardware en middleware gaat het hier om een markt die nu al mijarden dollars waard is en nog steeds groeit. Toch is het fenomeen datawarehousing relatief onbekend. In een telefonisch onderzoek dat in december 1996 gehouden is, gaf minder dan een kwart van de ondervraagde IT-specialisten een juiste definitie. De eindgebruikers waren slechts iets beter op de hoogte van het fenomeen.
Bloor onderscheidt drie verschillende categorieën datawarehousing- architecturen. De criteria die hieraan ten grondslag liggen, zijn: de hoeveelheid gegevens, de complexiteit van het informatiesysteem en de mate waarin de operationele systemen bedrijfskritisch zijn. Het is bijvoorbeeld niet acceptabel de productiesystemen extra te belasten met uitgebreide mogelijkheden voor query en analyse in een bedrijfskritische omgeving. Een bedrijf dat aan datawarehousing begint, zal eerst moeten nagaan welke informatiestructuren gecreëerd moeten worden en welke databronnen het daarbij moet gebruiken. Bloor waarschuwt dat dit niet altijd zo gemakkelijk is als het klinkt. Vaak bevinden dezelfde gegevens zich in verschillende bronnen in verschillende formaten en kost het enige berekening of andere manieren van bewerken voordat de informatie van de bron belandt bij het eindstation.
Het grootste deel van het Bloor-rapport bestaat uit een kritische bespreking van producten en dienstverleners op het gebied van datawarehousing. De onderzoekers bespreken vrij gedetailleerd de datawarehousing-oplossing van de leverancier en noemen vervolgens de sterke en zwakke punten. Bovendien geven ze aan voor welke situatie welke oplossing en welk product geschikt is. Bij de dienstverleners bevinden zich vooral grote namen als IBM, Informix en Platinum. Bloor geeft verder recente omzetcijfers, aantal personeelsleden en het adres van de website.
Volgens Bloor is het voor bedrijven die nog niet beschikken over een datawarehousing-systeem de ideale tijd er een te bouwen. Het bureau noemt de producten van ‘hoge kwaliteit’. De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat deze miljardenmarkt niet drijft op een hype, maar op het besef dat accurate en tijdige informatie over het functioneren van de eigen organisatie en de concurrent absoluut noodzakelijk is om te overleven als onderneming. YG