Jan Baan heeft aan twee zaken een gruwelijke hekel: vloeken en moeilijk doen over automatisering. Met de smeuïge slagzin ‘kill complexity’ wordt dit laatste verschijnsel voor het voetlicht gebracht. En niet zonder succes. Inmiddels geldt de ‘company’ als de succesvolste softwarebouwer die we in Nederland kennen. De afgelopen jaren maakt het bedrijf een stormachtige groei door.
De jongste Baanworld, de thuiswedstrijd voor gebruikers en klanten, die vorige week in Frankfurt werd gehouden, laat zien dat de mannen van de Veluwe inmiddels een enorme groep ondernemingen aan zich hebben weten te binden.
Er staan 2700 mensen op de loonlijst, en om de groei waar te maken zijn nog veel meer werknemers nodig. Wereldwijd zijn er 2200 Baan-pakketten operationeel. Grote vraag hierbij is: kan een zo snel groeiend bedrijf zichzelf nog wel in de hand houden?
Een mooi voorbeeld van dit gevaar is Oracle in Nederland. De eerste jaren was het een echt ‘mean and lean’ bedrijf. Diversificatie van de activiteiten, een gevolg van de stormachtige groei, zorgde er al snel voor dat de samenhang verloren dreigde te gaan. Lijnen werden langer, het overzicht raakte zoek.
Een indicatie van hetzelfde verschijnsel bij Baan is het wel zeer onstuimige uitnodigingenbeleid voor Baanworld. Van verschillende kanten stroomden de invitaties de redactie van Computable binnen. We zijn natuurlijk vereerd, maar vervolgens was het volstrekt onduidelijk welk PR-bureau nu waarvoor verantwoordelijk is.
Zoals gezegd, het is slechts een indicatie, maar bureaucratisering ligt op de loer. ‘Dood aan de complexiteit’ is een mooi motto: niet alleen waar het automatisering betreft.