Tandem heeft zijn Nonstop-softwaretechnologie geschikt gemaakt voor Windows NT. Maar ceo Roel Pieper geeft toe dat NT nog lang niet zo betrouwbaar is als Unix.
Volgens Pieper hoeft dat ook niet, want ‘niet iedere ondernemer heeft behoefte aan een Formule 1-product’. Nu Tandem zijn nonstop-software geschikt heeft gemaakt voor Windows NT, kan het bedrijf een veel bredere markt bestrijken. Voorwaarde voor groei is wel een open marktbenadering en een grotere naamsbekendheid.
"More Tandem to more people", riep Tandem-ceo Roel Pieper in zijn toelichting tijdens de persconferentie. Het garanderen van voortdurende beschikbaarheid is het handelsmerk van Tandem. Het bedrijf levert betrouwbare technologische high-end oplossingen voor bedrijven die continu zaken doen. Systemen moeten daarom altijd in de lucht zijn.
Rek eruit
De IT-onderneming uit Cupertino, Californië, neemt van oudsher een sterke positie in binnen de financiële wereld en op de telecommunicatiemarkt. Negentig procent van alle beveiligings-, 66 procent van alle creditcard- en 80 procent van alle geldautomaattransacties ter wereld worden door de systemen van Tandem afgehandeld. De omzet uit deze sectoren heeft zich echter gestabiliseerd. De rek is eruit. Tandem moet daarom op zoek naar nieuwe markten.
De basis van de Tandem-dienstverlening is het gebruik van fouttolerante software en clustering (het aan elkaar koppelen van servers waardoor ze als één systeem opereren). Een hieruit voortvloeiende technologie, waar het bedrijf prat op gaat, is Servernet. Deze schakeltechniek koppelt elementen van het ‘system area network’ aan elkaar waardoor de gegevensverwerking soepeler verloopt. Door de kennis hierover gereed te maken voor de NT-omgeving komen de betrouwbare en grootschalige Tandem-toepassingen beschikbaar voor andere marktsectoren.
Secondenwerk
Volgens Pieper verwerken bedrijven – van groot tot klein – steeds meer gegevens en houden zij zich in toenemende mate bezig met elektronische handel via Internet. "Ook zij hebben, net als bijvoorbeeld banken of de effectenhandel, nonstop-informatie nodig. Elke seconde telt en kan een transactie betekenen, of een nieuwe klant. Ook deze ondernemingen vragen dus om grootschaligheid, en honderd procent betrouwbaarheid en beschikbaarheid van hun systemen. Onze Nonstop-software voor NT staat hiervoor garant."
Nonstop-software is oorspronkelijk ontwikkeld voor Tandems eigen, op Unix-gebaseerde, Himalaya-platform. Voor NT zijn nieuwe geclusterde applicaties ontwikkeld. Het meest sprekende voorbeeld is de Nonstop SQL/MX, Tandems nieuwe open database managementsysteem, gebaseerd op Nonstop SQL/MP-databasesoftware. Het systeem draait op een 64-processor Windows NT Server-cluster en kan terabyte-databases aan. Pieper benadrukt dat dit soort software ook voor de Himalaya-architectuur ontwikkeld blijft worden.
Formule 1
Vorig jaar kondigden Microsoft en Tandem een strategische samenwerking aan. Deze viel in het kader van Wolfpack: de codenaam waaronder Microsoft werkt aan de ontwikkeling van op Intel-gebaseerde clusters voor Windows NT. Een jaar later heeft dat tot een concrete invulling geleid.
Voor Microsoft is dit een doorbraak omdat Windows NT op het gebied van bedrijfskritische applicaties aan betrouwbaarheid wint. "Maar", zegt Pieper, "dit betekent niet dat NT net zo betrouwbaar is geworden als Himalaya. Dat kan nog jaren duren. Nu hoeft dat ook niet per se. Niet iedere ondernemer heeft behoefte aan een Formule 1-product."
Volgens planning wordt de Nonstop-software voor NT in juni in Japan gelanceerd. Pieper: "Het is niet de gewoonte om een nieuw product als eerste in Japan uit te zetten. Maar in dit land is Unix niet populair, terwijl NT bezig is aan een sterke opmars. Naar verwachting is de bedrijfssoftware in 1998 overal te verkrijgen. Unisys heeft al aangegeven de Tandem-producten te zullen verkopen. Baan, SAP en Peoplesoft hebben eveneens belangstelling getoond."
Naamsbekendheid
De nieuwe koers heeft ook consequenties voor de interne organisatie, vertelt Pieper. "Wij bouwen momenteel aan een nieuw Tandem. De benadering van de markt moet anders. De klanten komen niet meer vanzelf naar ons toe, maar wij moeten naar de markt. Dat vereist open marktproducten en een open organisatie ingedeeld in autonome businessunits. Ook moet onze naamsbekendheid worden vergroot. Daarvoor gaan we een advertentiecampagne van 16 miljoen dollar voeren."