De Tweede Kamer is het in meerderheid eens met het wetsvoorstel van minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) een onafhankelijk bestuursorgaan in te stellen op het gebied van post en telecommunicatie in Nederland. Doel is toezicht te houden op de naleving van wetten en bepalingen die de markt regelen.
De naam van het nieuwe bestuursorgaan is OPTA, Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Gedurende de overgangsfase van monopolie naar volledige concurrentie moet OPTA toezicht op de markt houden. De sancties die de OPTA oplegt, kunnen niet meer door het ministerie ongedaan worden gemaakt. Jorritsma wilde die mogelijkheid wel graag hebben, maar zwichtte voor druk uit de Kamer op dit punt.
Een van de redenen waarom de Kamer de macht van de minister op dit onderdeel wil beperken, is de vrees dat KPN de haar opgelegde sancties probeert te ontlopen door politieke kanalen in te schakelen. De Staat heeft nog altijd aandelen in KPN en verkeert op dit punt in een tweeslachtige positie.
Overlap
De Tweede Kamer schaart zich achter het standpunt van Jorritsma dat OPTA slechts tijdelijk zal functioneren en bij een echt vrije markt met volledige mededinging zal worden opgeheven. Dan moet het kartelbureau Nationale Mededingings Autoriteit (NMA) de fakkel overnemen. Ook deze instantie heeft taken op gebied van de telecommunicatie. Als derde is er nog de Rijksdienst voor Radiocommunicatie, die belast is met de verdeling van de radiofrequenties.
Verder wil de Kamer later in het jaar discussiëren over de verdeling van de bevoegdheden die deze drie instellingen krijgen. Bij de Tweede Kamer bestaat enige huiver dat deze drie toezichtorganen snel in elkaars vaarwater zullen komen. Die kans is groot, temeer daar de kabel en radiofrequenties steeds meer betekenis krijgen bij de telecommunicatie. Minister Jorritsma beloofde daar nog eens goed naar te kijken.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de wet waarmee de OPTA wordt ingesteld al op 1 januari van dit jaar in werking zou treden. Maar deze taken die nu nog worden vervuld door de dienst Toezicht Netwerken en Diensten (TND), een onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, gaan pas veel later over.
De minister vindt dat het toezicht op de markt effectiever zal zijn als de daartoe aangewezen autoriteit niet door een aandelenrelatie met de Koninklijke PTT Nederland (KPN) zal zijn verbonden.