Impacts Intelligent Systems in Groningen heeft vorig jaar op de A12 in Utrecht een proef gehouden met een systeem waarin een neuraal netwerk autoborden van gefotografeerde automobilisten leest en vervolgens omzet in digitale gegevens. Deze gegevens kunnen vervolgens doorgestuurd worden naar Veendam.
De proef heeft aangetoond dat het systeem ongeveer 70 procent van alle autoborden kan lezen. Ongeveer 30 procent was door tal van oorzaken door het systeem niet te lezen: mist, regen, vieze nummerborden. Dit betekent dat, als het systeem door Rijkswaterstaat zou worden gebruikt, 70 procent van alle gefotografeerde nummerborden niet meer visueel behoeven te worden gescreend.
Betrouwbaar
Nu gebeurt dit nog wel. Pas nadat elk kenteken handmatig vanaf de foto is overgenomen, kan de informatie elektronisch worden verwerkt. De proef heeft ook laten zien dat het systeem betrouwbaar is. Van de 70 procent leesbare foto’s was 98 procent correct.
Behalve bij snelheidscontroles kan het systeem ook dienst doen bij rekeningrijden. De vinding van Impacts is overigens niet uniek. Rijkswaterstaat heeft vorig jaar een proef genomen met een soortgelijk systeem dat door een andere firma is ontwikkeld. LK