Wat maakt het uit of Deep Blue wint of verliest? ‘Brute kracht’ heeft het gewonnen van ‘intelligentie’.
IBM hoopt uiteraard dat Deep Blue niet alle partijen verliest. Tenslotte is het een commerciële organisatie, die vooral belang heeft bij positieve publiciteit, ook al kost die het nodige. Het bedrag dat IBM aan deze publiciteitsstunt uitgeeft, valt echter in het niet bij de kosten die het gelukkig ook kan besteden aan onderzoek. IBM is reeds vanaf het begin van de jaren vijftig betrokken geweest bij onderzoek naar ‘learning machines’. Daaruit mag blijken dat het niet om het ‘spelletje’ als zodanig gaat. Ik had gehoopt dat dit in het artikel over computerschaak (Computable, 2 mei 1997) wat beter uit de verf gekomen was, al zegt Jaap van den Herik dat met niet zoveel woorden.
Wat ik persoonlijk het meest verontrustend vind, is de wijziging in beleid die kennelijk bij IBM heeft plaatsgevonden: ‘brute kracht’ heeft het gewonnen van ‘intelligentie’. Als dit een voorbode is van algemeen beleid bij bedrijven en wellicht ook bij de overheid in de VS, dan voorspel ik sombere tijden.
Paul van Galen, kennis-intermediair