Succesvol een website opzetten vergt een mix aan vaardigheden die het niveau van individuele bedrijven en ontwikkelaars vaak ver te boven gaat. Dan hebben we het nog niet eens over het creëren van een killersite, want dat is slechts weinigen gegeven.
Voor de meeste individuele Internetters is alleen de techniek al een te grote drempel. Lang niet iedereen kan een eigen Html-pagina aanmaken, laat staan deze ftp’en naar de site bij de Internet-provider en ervoor zorgen dat de pagina gevonden wordt. Niet vreemd dus dat slechts 10 procent van de Internetters een eigen site heeft. Ook voor veel bedrijven is het geen sinecure. Het inhuren van een webontwikkelbureau is niet meer het grootste probleem. Waar het meestal wel aan schort is het aantrekkelijk houden van de site door de inhoud regelmatig te verversen, mensen echt iets bieden waar ze op zitten te wachten, zorgen voor professionele web-marketing, en de website aansluiten op de kernprocessen van de organisatie.
Voordat we in bedrijfskundige bespiegelingen opgaan, duiken we eerst nog even duiken in de wereld van de Html-editors. Hierin zit momenteel zeer veel beweging. In afwachting van de grote namen Microsoft en Netscape zijn reeds enorme aantallen Html-editors ontwikkeld. Carl Davis vergelijkt Html-editors op persoonlijke titel in een matrix. Zijn favorieten zijn AOL Press, Homesite, Hot Dog Pro en Hot Metal Pro. Html 3.0 tags ondersteunen de meeste editors inmiddels wel. Ondersteuning van Java-scripts is bij de meeste vergeleken editors echter wel een probleem. Hot Metal is ook volgens Scott Swedorski een zeer aardige Html-editor. Swedorski geeft in http://www.a-w.com/winsock/softhtm.html een overzicht van bestaande Html-editors voor Windows 3.x en Windows 95. Na het downloaden van Hot Metal blijkt deze mijn bestaande – en correcte – Html-files niet te kunnen inlezen. Ik baal. Weer heb ik uren voor niets een pakket zitten downloaden, uitpakken en installeren. Krijgen we dan nooit eens software-pensioen?
Over het algemeen zijn de editors redelijk primitief vanuit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid, Wysiwyg en multimedia. De meesten zijn het Html-niveau niet echt ontstegen. De volgende stap wordt gemaakt door Netscape en Microsoft: Wysiwyg web-editors. Netscape nam het voortouw. Let er wel op dat je de Gold-versie (2.0 of 3.0) van Netscape Navigator laadt, want daarin zit de editor verpakt. Voor de huis-, tuin- en keuken-webpagina�s voldoet deze ingebouwde editor uitstekend. Hij heeft de mogelijkheid van tabellen, plaatjes en tekst in diverse formaten. Geavanceerdere zaken als frames vormen wel een probleem. Overigens biedt Netscape op zijn site ook aardige verwijzingen voor de meer gevanceerde zaken, bijvoorbeeld de Gamelan site. Op deze site is een bibliotheek met Java-scripts te vinden die aardige gadgets bevatten om pagina�s mee op te fleuren. Bijvoorbeeld een ‘grenzeloos’ die met gemiauw over degenheld Zorro het scherm over huppelt.
Niet alleen Netscape Gold biedt een editor die de gebruiker afschermt van Html, ook Microsoft doet dat, door uitbreidingen op bestaande applicaties, zoals Word en Powerpoint. De ontwikkelingen bij Netscape en Microsoft lijken in ieder geval de goede kant op te gaan: minder programmeren, meer grafisch klikken, knippen en plakken. Nu is het wachten op een goede grafische multimedia-editor die alles uit Html 3.0 en verder haalt zonder nodeloos te vervallen in Html-programmeren. Voor de echte logica zal programmeren in bijvoorbeeld Java of Visual Basic natuurlijk nodig blijven.
Voor het bouwen van een goede site is meer nodig dan een goede web- editor. Een site moet consistent, efficiënt en helder overkomen. Naast creatief reclametalent is een web-stijlgids van onmetelijk belang. Als er binnen je bedrijf geen is, stel er dan onmiddelijk één samen, bijvoorbeeld op basis van stijlgidsen op het web zoals die van de Yale Universiteit. Deze stijlgids is gericht op onderwijs en training, naslag en bladeren. De medewerkers van de Yale Universiteit adviseren ondermeer dat een site rond heldere thema�s of ‘verhalen’ wordt opgebouwd, om verwarring en afleiding te voorkomen bij de bezoeker. Bij naslagwerken is het weer van het grootste belang om ervoor te zorgen dat een gebruiker snel de gewenste informatie kan uitzoeken, liefst na enkele muisklikken. De stijlgids van de Yale Universiteit biedt een degelijk uitgewerkt verhaal, ook over web-graphics en multimedia. Vanzelfsprekend is een en ander makkelijker op te schrijven dan te realiseren. Zeker het creëren van de killersite is natuurlijk de grote droom van iedere beginnende web-auteur.
Siegel (1996) gaat hier op in met zijn boek Creating killer web sites (Indianapolis: Hayden Books). Gezien de tips op de site van Siegel over het gebruik van Adobe en Netscape-kleuren, gaat het om een typisch Amerikaans techniekenboek. Of dit leidt tot de killersite of gewoon een vernuftige multimedia-site, is mij niet geheel duidelijk. Over een aantrekkelijke inhoud gaat het in ieder geval niet. Ook hier zal het echte recept voor de killersite, waarna we echt met software-pensioen naar de Bahama’s kunnen, wel niet te vinden zijn.
Om de drie weken schrijft Martijn Hoogeveen, manager Partnership & Service Development bij PTT Telecom Internetdiensten, op deze plek over de beste Internet-sites rond een thema dat interessant is voor de lezers van Computable.