Het rapport Topmanagers en IT (zie Computable van 25 april) gooit de knuppel weer eens in het hoenderhok. Topmanagers vertrouwen de gerenommeerde adviesbureaus niet. Al te vaak blijken deze twee petten op hebben die maar moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn.
Enerzijds is er de onafhankelijke deskundige die zegt met welk automatiseringspakket de bedrijfsvoering geoptimaliseerd kan worden en anderzijds is er de ‘adviseur’ als wederverkoper van ’totaal oplossingen’ van bepaalde softwareleveranciers.
Helemaal ingewikkeld wordt het wanneer het onderwerp ‘langdurige implementatie’ aan de orde komt; vaak nodig omdat de materie complex is, organisaties weerbarstig zijn en de functionaliteit de pan uitrijst. In het kader van het ‘uurtje-factuurtje’ zal de adviseur de laatste zijn om hier bezwaar tegen te maken.
Het rapport komt bovendien tot de conclusie dat veel gerenommeerde adviesfirma’s hun dure uren IT-consultancy leveren zonder een grondige kennis van informatietechnologie.
Het advies aan de adviesbureaus is dan ook: maak de pretentie van onafhankelijkheid waar. Het kan een eerste stap zijn om veel van het ingebakken wantrouwen rond veel IT-projecten weg te nemen.