Topmanagers hebben weinig waardering voor veel van de gerenommeerde adviesbureaus als het gaat om informatietechnologie. De kritiek spitst zich toe op het feit dat de bureaus over te weinig kennis beschikken. Bovendien bestaan er twijfels over hun onafhankelijkheid als adviseur.
Dit blijkt uit het rapport ‘Topmanagement en IT’ van het Amsterdamse onderzoeksbureau Giarte Publishing. De onderzoekers baseren deze conclusies op uitvoerige interviews met topmanagers die verantwoordelijk zijn voor de inzet van IT bij vijftig grote ondernemingen en organisaties.
De geïnterviewden tonen zich opvallend eerlijk, want ze verhullen niet dat er in de praktijk vaak veel misgaat. Duidelijk fout ging het bij een telebanking-project, waarbij zakelijke klanten telebanking onvoldoende konden koppelen aan hun eigen informatiesystemen. Dat bleek toe te schrijven aan de houding van de bank die nog steeds niet vanuit de klant denkt.
Maya
Een ander heet hangijzer is migratie. Vooral het migreren van bestaande (legacy) systemen naar een nieuwe omgeving vormt bij grote bedrijven het knelpunt. Meestal kiezen ze voor de oplossing om grotendeels te blijven werken met bestaande systemen. De overgang naar nieuwe omgevingen kan het best via de weg van de geleidelijkheid.
In de praktijk blijkt de zogenoemde MAYA (Mainframe Automation Years Ahead) goed te voldoen. Evenals bij de oude Maya-cultuur zijn voor legacy-systemen twee tijdperken te onderscheiden. De Maya-cultuur kende het oude en het nieuwe rijk. Voor het mainframe geldt het nieuwe tijdperk na 2000 als het ‘company-server’ tijdperk. Voor het jaar 2000 is het mainframe het centrale IT-bolwerk. Uitgangspunt bij de Maya-benadering is de migratie van bedrijfskritische legacy-systemen naar een netwerkomgeving waarin het mainframe een blijvende rol speelt. Onder andere Getronics werkt volgens de Maya-benadering.
Verstarring
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het topmanagement af wil van vaste budgetten. De cultuur van vaste budgetten verhindert het snel reageren op nieuwe ontwikkelingen. Daardoor verstarren organisaties.
De onderzoekers signaleren een aantal opvallende tegenstrijdigheden. Zo blijkt het herinrichten van processen via ‘business process reengineering’ meestal niet aan de verwachtingen te voldoen.
Ondanks die slechte ervaringen geven veel bedrijven hoge prioriteit aan het procesmatig en flexibel organiseren van de workflow.
Het onderzoek ‘Topmanagement en IT’ wordt dinsdagmiddag zes mei gepresenteerd op een seminar in Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.