Implementatie en ondersteuning van Sap-software ligt regelmatig onder vuur. De duur van het implementatietraject zou te lang zijn en de support verloopt gebrekkig.
Gebruikers zijn het eens met de stelling dat invoering van Sap-software lang duurt, maar ontevreden zijn ze er niet over. Ze krijgen de functionaliteit die ze willen. Sap doet er alles aan om de kritiek voor te blijven. Voor productinnovatie in het algemeen en voor het verkorten van de implementatie volgt het bedrijf een meersporenbeleid.
Henny Hurkens, marketing manager van Sap in Nederland: "Vanuit branchegerichte standaardoplossingen configureren wij specifieke oplossingen voor een klant. De volledige functionaliteit kan worden geparametriseerd. Maatwerksoftware komt bij Sap niet aan de orde." Verder werkt Sap aan gebruikersvriendelijkheid, "Sap-software moet eenvoudiger te bedienen zijn dan MS-Word", zegt Hurkens. Daarmee wordt de tijd die voor opleiding en training moet worden uitgetrokken verkleind. In het kader van het ‘early watch program’ wordt pro-actief het gebruik van de software gevolgd. De bevindingen geven mede sturing aan wijzigingen die in nieuwe versies van de software worden aangebracht. "Alle maatregelen hebben geleid tot een implementatieduur van drie tot zes maanden voor invoering bij een middelgroot bedrijf", aldus Hurkens.
Gestructureerde aanpak
Drie gebruikers van Sap-software verklaren desgevraagd dat ze tevreden zijn met het verloop en de duur van de implementatie, hoewel het langer duurde dan de drie tot zes maanden die Sap tegenwoordig opgeeft. M. Nobel van het Energiebedrijf Midden-Holland: "We zijn zeer tevreden, de invoering verliep heel soepel. In tien maanden hebben we financiële, logistieke en verkoopfunctionaliteit ingevoerd." Nobel benadrukt het belang van een goede voorbereiding. "Implementatie neemt veel tijd in beslag als de invoering van het pakket tegelijk wordt uitgevoerd met een reorganisatie", meent Nobel. Het nutsbedrijf heeft zijn ‘kerngebruikers’ slechts drie dagen naar een cursus gestuurd. Daarna verzorgden zij de rest van de interne opleiding.
Handelsonderneming Redland kende een implementatieduur van achttien maanden. Th. Veenema hierover: "In een aantal stappen hebben we de verschillende software-modules ingevoerd, volgens planning." Hij vreest dat bedrijven die problemen tegen het lijf lopen de schuld te gemakkelijk bij het pakket leggen. "Omdat Sap-software een gestructureerde aanpak vereist komen alle sluimerende organisatorische problemen aan het licht. De neiging bestaat dan om te zeggen dat de problemen worden veroorzaakt door het nieuwe systeem." Ook B. Paymans van Ericsson is positief over Sap. "De softwareleverancier is niet als enige verantwoordelijk voor de invoering van het pakket. Het al dan niet vervangen van bestaande systemen, weerstand tegen veranderingen en de omvang van de func tionaliteit die een bedrijf wenst, zijn factoren die mede bepalen hoeveel tijd een implementatie kost", aldus Paymans. n
Samenwerking tussen Baan en Hyperion
De tevredenheid van zijn klanten maakt van Sap nog geen monopolist. Het Nederlandse Baan is één van de grote spelers op de markt van logistieke software en ambieert een sterkere positie. Baan heeft op 16 april een samenwerkingsovereenkomst getekend met Hyperion, leverancier van financiële software uit de Verenigde Staten. Voor Baan pakt de deal gunstig uit omdat de budgetterings-, plannings- en rapportagesoftware overgenomen kan worden. Zelf ontwikkelen zou voor Baan een kostbare onderneming zijn geworden. Hyperion krijgt nu toegang tot de Europese klantenkring van Baan.