Tegen alle verwachtingen in heeft het Nederlandse automatiseringsbedrijf Multihouse in 1996 winst geboekt. Het is een schrale winst van 324.000 gulden, maar het stemt de directie hoopvol voor de toekomst. "Het is een start voor een plus over vele jaren", liet directeur F.R. baron van der Feltz op de persconferentie weten.
In 1995 draaide Multihouse nog een verlies van 3,4 miljoen gulden. Het bedrijf realiseerde in 1996 een omzet van 71 miljoen, een fractie meer dan de 70,7 in 1995. Het uiteindelijke resultaat van vorig jaar is onderhevig geweest aan een aantal incidentele factoren. Zo was er een goodwill-opbrengst van 2,7 miljoen door de verkoop van de hardware-onderhoudsdivisie aan Digital. Ook schreef Multihouse het Numis-2000-project in een keer af, een last van 3,6 miljoen.
Voor dit mislukte IT-project – een te laat opgeleverd klanteninformatiesysteem voor zeven nutsbedrijven -is in de balans geen reservering opgenomen. Dit, ondanks een dreigende claim van tussen de 10 en de 30 miljoen gulden die het Samenwerkingsverband van de nutsbedrijven wil indienen. "Een werkelijke onderbouwing van zo’n claim hebben wij echter nog niet gezien," meldt algemeen directeur R.J.M. Geers. "Wij gaan uit van de redelijkheid van beide partijen. Binnenkort treden we in overleg om zo snel mogelijk tot een voor iedereen aanvaardbare oplossing te komen."
Computer Systems BV
Multihouse bevindt zich al een aantal jaren in de hoek waar de klappen vallen. Het bedrijf heeft tal van reorganisaties achter de rug en mislukte pogingen een overnamekandidaat te vinden. In 1995 stond een nieuwe kanteling van de organisatie voor de deur die in 1996 is afgerond. De Goudse onderneming ziet zich nu als IT-dienstverlener en niet meer als produktleverancier. In het kader van deze koerswijziging zijn vorig jaar de hardware-onderhoudsactiviteiten aan Digital verkocht en alle pakketinvesteringen gestaakt.
De nieuwe NV Multihouse bestaat uit twee poten: Multihouse Automatisering BV en Computer Systems BV. De eerstgenoemde en grootste tak richt zich op IT-dienstverlening met activiteiten als applicatie-onderhoud en -implementatie, beheer, consultancy en projectmanagement. Multihouse werkt daarbij samen met Uniface, Oracle, Microsoft en Baan. Volgens Van der Feltz vragen steeds meer bedrijven naar maatwerksoftware als strategisch hulpmiddel om te overleven en te expanderen. "Ook wordt de roep om continue beschikbaarheid van automatisering luider. Er is een toenemende behoefte aan beheer en ondersteuning. Daarom manifesteren wij ons ook op dit terrein." Verder denkt het IT-bedrijf te kunnen profiteren van marktontwikkelingen, zoals de Euro, Jaar 2000, Internet en spraak/data-integratie.
Een andere ontwikkeling is dat bedrijven en organisaties steeds meer investeren in hardware. Het innovatietempo ligt zo hoog dat computers om de drie jaar moeten worden vervangen. Van der Feltz: "Hardware is een commodity geworden. De merknaam doet er niet veel meer toe. Via onze nieuwe vennootschap Computer Systems verkopen wij computerapparatuur, waarbij we profiteren van lage inkoopprijzen." Reden voor de afsplitsing is het maken van een duidelijk onderscheid tussen de dienstverlenende en de hardewaregerichte activiteiten. Met Computer Systems verwacht Multihouse een omzet van 35 miljoen gulden te kunnen halen.
Structurele groei
Schaalvergroting is een belangrijke doelstelling voor de komende tijd. Multihouse wil dit realiseren door autonome groei en samenwerking met derden. Het bedrijf wil bijvoorbeeld ook een graantje meepikken van het succes van Baan. Klanten die nu nog gebruikmaken van de pakketten van Multihouse, kunnen overstappen op de bedrijfsinformatiesystemen van het Barneveldse succesnummer. Verder stelt Multihouse het garanderen van de continuïteit ten doel. Daarbij mikt het bedrijf – als structurele rendementsverbetering – op een winst van 5 procent van de omzet. Knelpunt bij deze doelstellingen is het tekort aan geschoold personeel. Net als veel collega-bedrijven stroopt het bedrijf de markt af op zoek naar nieuwe medewerkers. Met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een aandelen- en optieregeling, moeten mensen over de streep worden getrokken. Ook staat een imagocampagne op de rol die het negatieve beeld in de markt moet corrigeren. Multihouse zal zich presenteren als nationaal opererend, klein maar flexibel inzetbaar bedrijf met hoogwaardige kennis en expertise van de markt.