Het Amerikaanse Patent Bureau heeft twee patenten toegekend aan Inference Corporation voor haar toepassing van ‘case based reasoning’-technologie (CBR). Met deze technologie kan opgeslagen bedrijfskennis op een heldere en duidelijke manier toegankelijk worden gemaakt.
De patenten (U.S. Patent No 5,581,664 en U.S. Patent No 5,586,218) zijn toegekend aan het CBR-systeem van Inference dat is geïntegreerd met een ‘rule based reasoning’-systeem. Daardoor is er sprake van een zelfstandig leer- en redenatieproces.
Vooral helpdesks, klantenafdelingen en andere telefonische hulpinstanties gebruiken CBR-software. Het zorgt ervoor dat ongestructureerde informatie wordt opgeslagen en beschikbaar is. De werkwijze is als volgt. Er wordt een omschrijving van een probleem of vraag ingetypt. Mochten vervolgens de trefwoorden overeenkomen met die uit eerder gestelde problemen en vragen, dan genereert de CBR-software een aantal wedervragen om tot een duidelijker beeld van het vraagstuk te komen. Dit proces herhaalt zich totdat er een eenduidig antwoord op het scherm verschijnt.