Onder de titel ‘Beyond the hype’ reageerde Sun op de samenwerking tussen Microsoft en Hewlett-Packard. Het moet iedere organisatie voldoening schenken als een concurrent zo ongemeen fel reageert. Een bewijs dat die concurrent exact in zijn pijnpunt is getroffen.
De zorg die Sun uitspreekt over de winstgevendheid van HP is zelfs haast vertederend: HP maakte namelijk over het afgelopen kwartaal een record-winst bekend. Wellicht was ‘Beyond the truth’ dan ook een toepasselijker titel voor de reactie geweest.
Je kunt de ontwikkelingen in de IT-wereld vanuit vele perspectieven bezien. Maar kun je, vanuit welk perspectief dan ook, een fabrikant die voor het zevende achtereenvolgende jaar door de Aberdeen Group als leider in de Unix-markt wordt betiteld serieus een reseller noemen? Wordt dat soms anders als die fabrikant een snel stijgende positie op de NT-markt inneemt?
HP beziet de IT-wereld bij voorkeur vanuit het perspectief van de klant. Een woord dat helaas in de reactie van Sun opvallend afwezig is. Wie het perspectief van de klant ziet, constateert dat er behoefte is aan Unix-omgevingen, aan NT-omgevingen en aan gecombineerde omgevingen. Het ligt er maar aan welke toepassing de klant wilt. Daarom biedt HP alle drie de omgevingen. Er is geen sprake van dat HP gokt op NT; HP biedt de markt het beste van beide werelden. Met succes overigens, want marktonderzoek toont aan dat HP in beide segmenten sneller groeit dan de markt.
In de Unix-markt zijn de investeringen van HP bovendien hoger dan ooit.En dat zal ook zeker nog zo blijven. In nauwe samenwerking met The Santa Cruz Operation wordt gewerkt aan de nieuwe 3DA-architectuur voor toekomstige ’64-bitters’. Maar ook om Unix geschikt te maken voor Merced, de nieuwe generatie chips waaraan samen met Intel wordt gewerkt. Voor alle duidelijkheid; Merced is geen vervanging, maar een aanvulling op het huidige Unix-aanbod en zal daarmee ‘backward’ compatible zijn.
In het perspectief van de klant staat de total cost of ownership (tco) centraal. Steeds grotere aantallen gebruikers, ad-hoc geïnstalleerde PC’s, toenemende mobiliteit en dergelijke ontwikkelingen maken die TCO ook steeds belangrijker. Daarom zijn HP en Microsoft een samenwerking aangegaan, met als doel de tco exact in kaart te brengen en vervolgens terug te dringen. In dat kader worden diensten, hardware en software ontwikkeld en aangeboden. Voor vele van deze oplossingen geldt nu al dat ze tot de ‘proven technology’ behoren. En niet alleen de technologie heeft zich al bewezen; ook de realiseerbare besparingen (tot zelfs 50 procent) hebben zich al bewezen.
Kritiek klinkt door in de constatering dat HP zijn ‘business model’ de afgelopen twee jaar heeft aangepast. Maar het is nog erger: HP heeft zijn business model de laatste vijf jaar ook al aangepast. En daarvoor ook al. En daarvoor.
Voordat Sun werd opgericht, had HP zijn business model al vele malen aangepast. Voor een organisatie die klantgericht wil (blijven) opereren is dat ook een levensvoorwaarde. Wie dat niet doet, blijft zijn oude succesnummer spelen tot de zaal leeg is en hij er zelf bij neervalt. Een verschijnsel dat ook wel het Ken Olssen syndroom wordt genoemd.
Kijken (en luisteren) naar je klanten en de voortdurend veranderende markt, het ontwikkelen van oplossingen die rekening houden met bestaande investeringen. Dat soort zaken draagt, blijkens de winstcijfers van HP, meer bij aan succes dan zeuren als je de boot mist.
Co Gersen,
Corporate PR Manager Hewlett-Packard Nederland B.V.