Vorige week hebben HP en Microsoft een overeenkomst aangekondigd. Sun heeft zo zijn eigen mening over de reikwijdte van deze aankondiging.
De afgelopen twee jaar heeft HP de bedrijfsvoering fundamenteel gewijzigd. In wezen is het een reseller geworden. Het resultaat: lagere marges, toegenomen verkoopkosten en een vermindering van de winst van 50 procent in het financiële jaar 1995 tot 6 procent in het financiële jaar 1996. 1997 zal niet veel beter worden. Traditioneel sterke terreinen van HP, zoals werkstations en software, zijn verloren gegaan aan Sun, IBM, Microsoft en anderen. Deze aankondiging maakt duidelijk: HP wordt een verkoopkanaal voor Microsoft.
Een jaar geleden heeft HP tijdens Uniform met veel spektakel zijn 3DA-initiatief met SCO aangekondigd. Nu wordt daar met geen woord over gerept. Dit maakt duidelijk dat HP’s verbintenis met HP-UX en Unix aan de kant is geschoven. Volgens IDC groeit de Unix-markt nog steeds met dubbele cijfers. De conclusie is dat HP’s problemen niet kunnen worden toegeschreven aan een afnemende Unix-markt.
En dan de Net PC. Dit apparaat is geen levensvatbaar alternatief voor Java Station of enig andere NC. Het is en blijft een desktop- benadering van network computing waarbij Windows-applicaties op de harde schijf van de PC blijven staan. Het is geen goede PC, en evenmin een goede NC. Het is een PC in een dwangbuis. Deze hybride benadering zal niet voldoen aan de wensen van CIO’s om het kostenprobleem succesvol aan te pakken. In de aangekondigde overeenkomst blijkt dat zowel Microsoft als HP reageren op de behoefte in de markt aan netwerk-computers. Een markt waar de kosten significant zijn gereduceerd door het ‘fat-server, thin-client, easy-to-administer model’. De Net PC voldoet eenvoudig niet aan de eisen.
HP maakt het beste van een slechte situatie. Om iets te doen aan lage marges en lage inkomsten, doet HP er verstandig aan te investeren in het verschaffen van professionele service voor NT. Een produkt dat duidelijk significante IT-consulting en support nodig heeft en waar de marges hoog zijn. Microsoft heeft op zijn beurt een gerenommeerde partner nodig die professionele consulting-diensten kan verschaffen voor NT, om de totale bedrijfskosten in NT te verlagen.
HP zet zijn geld op NT. Dat is een risicovolle, lange-termijn investering, omdat NT niet in staat is om ondernemingen te ondersteunen. Zie hiervoor Forresters recente rapport over Fortune 1000 bedrijven NT Myths and Realities, Volume 14, nummer 2 van december 1996. De conclusie van dat rapport is dat NT niet een enterprise-omgeving is. De bekende Amerikaanse analist Jon Oltsik heeft verder verklaard dat NT niet kan winnen van Unix, dat Microsoft technisch gezien ver achter ligt op Unix en dat klanten de ondernemingsplannen niet zullen vertragen door hierop te wachten.
The Network is the Computer – Sun heeft elke chip gebouwd, elk stukje hardware, elke ontwikkeltool, elke beheer-tool en elk stukje software met dit motto in het achterhoofd. Zoals iemand ooit eens heeft gezegd: "Rome is niet in een dag gebouwd…als dat wel zo zou zijn, zouden we hun ingenieur in dienst hebben genomen."
Het heeft jaren van hard werken gekost om het soort kwaliteitsprodukten te ontwikkelen die nodig zijn om succesvol enterprise computing te ondersteunen. Niemand, zelfs Microsoft niet, is in staat om dergelijke kwaliteit in een nacht te bereiken. Zelfs niet als die het probeert te kopen.
Tot zover de tekst van de ‘Open Brief’ van Sun Microsystems Computers, die sinds vorige week te lezen is op de web-site van Sun in de Verenigde Staten: http://www.sun.com.
Sun Microsystems Nederland voegt daar het volgende aan toe:
De aankondiging van Microsoft en HP maakt duidelijk dat we naar twee werelden gaan. De ene wereld van Microsoft en haar partners, en de andere wereld zoals Sun, IBM, Oracle en Netscape die voor ogen hebben.
De wereld van Microsoft leidt naar een steeds meer gesloten omgeving, waarbij gebruikers in een keurslijf worden gedwongen. Sun, IBM, Oracle en Netscape daarentegen gaan steeds meer naar een open, platform-onafhankelijk omgeving gedreven door Java-computing.
Hans Appel, Marketing Manager Sun Microsystems Nederland.