Tijdens het driedaags intranet-evenement ‘alive and clicking’ in Delft ontvouwde Oracle’s marketing manager in Nederland, Morton Hjort, zijn visie op de wereldeconomie van de toekomst. IT zal in de gehele economie doordringen. De toekomstige economie is volgens Hjort de digitale economie.
Alle informatie zal in de toekomst digitaal zijn en worden opgeslagen in netwerken. "Dit betekent dat informatie overal gratis beschikbaar komt en dus geen waarde meer heeft", zegt Hjort. Allerlei intermediaire functies gaan daardoor verdwijnen. Zo staat de positie van de makelaar volgens Hjort onder druk. "Er bestaat een Internet-pagina met informatie over het aanbod van huizen. Die pagina is gratis toegankelijk. Wie heeft er nog een makelaar nodig?"
Producten zullen in de toekomst ook steeds meer moleculair worden. Omdat niemand een complete krant leest, zal in de toekomst niemand nog een complete krant kopen, meent Hjort. Elektronisch kunnen consumenten die artikelen kopen die ze interessant vinden. Omdat gebruikers zelf de samenstelling van hun product bepalen, gaan ze deel uitmaken van het productieproces van bedrijven. Het fysieke aspect wordt naar de achtergrond verdrongen. We kopen geen papieren krant meer, maar een elektronische. Het minder tastbaar worden van producten is volgens Hjort een belangrijke voorwaarde om innovaties sneller te laten verlopen. Produktinformatie is voor een bedrijf sneller geactualiseerd en gedistribueerd op een elektronische dan op een papieren manier. "Het fysieke aspect vertraagt ontwikkelingen."
‘Alive and clicking’ werd georganiseerd door Koning en Hartman. Met med ewerking van de drie hoofdsponsors Sun, Oracle en Getronics en nog een twintigtal subsponsors werd een demonstratieruimte ingericht. Hier konden bedrijven kennismaken met het fenomeen intranet.