In het artikel Kijkdozen en bouwpakketten in Computable van 14 maart wordt verteld dat Amerikaanse supermarkten er achter kwamen dat bier beter verkoopt als je dat produkt naast de luiers in de schappen zet.
Toevallig is kort geleden in de nieuwsgroep comp.databases.olap de vraag gesteld waar en wanneer dit onderzoek is verricht. Daar is nog geen duidelijk antwoord uitgekomen. Ik denk zelf dat het verzonnen is door de verkoper van een Eis- of Olap-tool die om een mooi voorbeeld verlegen zat.
Daarom wil ik de lezers van Computable die meer bijzonderheden weten over het verband tussen de aankoop van luiers en bier, vragen deze in de genoemde nieuwsgroep te melden, of naar mijn adres casimir@kub.nl te mailen. Bijzonder interessant zijn natuurlijk publikaties, oude vermeldingen en berichten waarin dat onderzoek aan een specifiek bedrijf wordt toegeschreven.
Hopelijk komen we er zo achter of het onderzoek echt heeft plaatsgevonden. Want de informatiekunde wordt langzamerhand toch wel zo serieus, dat ze geen behoefte aan mythen meer heeft.
Rommert J. Casimir,
Katholieke Universiteit Brabant,
vakgroep Bestuurlijke Informatiekunde
en Accountancy