Op 2 april opent ‘Internet in bedrijf’ een demonstratieruimte, waar het bedrijfsleven vrijblijvend kennis kan maken met de mogelijkheden van Internet, intranet en extranet.
Dit initiatief werd opgezet en uitgevoerd door acht bedrijven uit de IT-wereld: Cap Gemini, waar de demonstratieruimte gehuisvest is, Sun, World Online, Informix, Digital, Microsoft, Netscape en het reclamebureau Result DDB. Daarnaast treden er zes partijen op als sub-partner, waaronder Alta Vista en PTT Telecom. Bedrijven kunnen op drie manieren kennismaken met Internet-technologie; via kleinschalige workshops, door het bijwonen van branchegerichte seminars en middels een individueel bezoek aan ‘Internet in bedrijf’.
Het samenwerkingsverband houdt de commerciële bedoeling sterk op de achtergrond, de vrijblijvendheid van de kennismaking staat voorop. Maar als een potentiële klant te kennen geeft ook daadwerkelijk iets met Internet te willen doen, dan staan de partners niet met de handen in hun zakken. Op basis van de wensen van de klant wordt een projectgroep samengesteld met vertegenwoordigers van één of meerdere partners die het vervolgtraject vormgeven. Cap Gemini werpt zich daarbij op als coördinator.
Omslagpunt
Volgens Berry Veldhoen, namens Cap Gemini voorzitter van de stuurgroep van dit initiatief, is dit het juiste moment om met ‘Internet in bedrijf’ te beginnen. "Op dit moment zitten we op een omslagpunt." De technologie biedt aan de ene kant de mogelijkheden om het Net voor meer doeleinden te gebruiken dan informatieverstrekking. Naast het bieden van produktinformatie kunnen bedrijven nu ook zakendoen via dit elektronische medium. Aan de andere kant zijn er nu voldoende Internet-gebruikers om ‘e-commerce’ rendabel te kunnen maken.
De initiatiefnemers verwachten overigens niet dat ze in het vaarwater komen van andere Internet-projecten. "Bijvoorbeeld ‘Media plaza’, dat is geen concurrent, maar werkt complementair", meent Veldhoen. Het project, dat deels door dezelfde partners wordt gesteund, heeft meer een etalage-functie. Gegadigden kunnen kennismaken met het Net, maar krijgen geen ‘maatwerk-advies’. De initiatieven versterken elkaar volgens Veldhoen, hoewel er natuurlijk overlap bestaat. RV