De gratis e-mailactie waarmee PTT Telecom vanaf september de acht miljoen abonnees wil verleiden tot het gebruik van een elektronische postbus, is bij de meeste service-providers slecht ontvangen.
De Nederlandse Vereniging van Internet-Providers (NLIP) vreest een koude sanering. Veel aanbieders die een marginaal bestaan lijden, zullen door de PTT-actie de doodsteek krijgen. Volgens Nlip-voorzitter Felipe Rodriquez probeert PTT Telecom zijn huidige monopoliepositie bij de spraaktelefonie te consolideren door de klanten te binden aan een e-mailadres. Het eerste halfjaar is de e-mail in heel Nederland gratis, daarna betaalt een abonnee vijf gulden per maand. Rodriquez weet dat mensen niet gemakkelijk van e-mailadres veranderen, als ze eenmaal een bepaald adres op hun visitekaartje hebben staan.
Hij acht de actie van de PTT in strijd met het overheidsbeleid dat monopolievorming tracht tegen te gaan. De Nlip heeft hier al vragen in de Tweede Kamer over laten stellen. Als politiek Den Haag geen actie onderneemt, is de vereniging van plan naar de Europese Commissie in Brussel te stappen.
Winkelboulevard
Nu het aantal Internet-gebruikers stagneert, dreigen de ‘providers’ sowieso al in moeilijk vaarwater te komen. Het beschikbaar stellen van ‘content’ levert weinig inkomsten op. De toegevoegde waarde waarover iedereen het heeft, kost vrij veel geld. Ook het surfen over de hele aardbol heen kost meer dan het oplevert. Alleen met het e-mailverkeer valt nog wat te verdienen. Als PTT Telecom die inkomstenbron naar zich toetrekt, gaat dat ten koste van de ‘providers’. De redenering van PTT Telecom-topman Ben Verwaayen dat zijn actie de markt openbreekt en het publiek rijp maakt voor het wereldwijde web, is op zich zelf wel valide. Maar, stellen de providers, het duurt toch weer enige tijd voordat de mensen zijn uitgekeken op het ‘Intranet’ van PTT Telecom en via een provider ook het wereldwijde web op willen gaan.
Zoals bekend biedt ‘het Net’ van PTT Telecom behalve e-mail in uitsluitend Nederland ook een soort elektronische winkelboulevard. De gebruikers hebben echter geen directe toegang tot het Web. Daarvoor moeten ze bij een provider aankloppen. Het intranet van PTT Telecom werkt op den duur dus wel marktvergrotend, maar het is de vraag wanneer die stroom nieuwe webgebruikers loskomt. De Internet-providers vrezen dat de PTT-actie hen op korte termijn alleen maar inkomsten kost.
Compuserve
Positief reageerde Compuserve. Deze aanbieder van online informatie gaat dan ook in op de oproep van PTT Telecom-topman Verwaayen gezamenlijk ‘content’ beschikbaar te stellen. De plannen van PTT Telecom om een nieuw landelijk netwerk te introduceren stroken met de opvattingen van Compuserve over de scheiding van inhoud op en toegang tot Internet. Het bedrijf probeert vooral te leven van de online-dienst Compuserve Interactive (CSI), waarop ruim 3000 diensten worden aangeboden variërend van het ANP tot het weerbericht. Dit in tegenstelling tot veel andere Internet-providers die hun inkomsten halen uit het bieden van toegang tot het Net.
Roelf Sluman, directeur Compuserve Nederland, verwacht dat in de toekomst niet zozeer meer voor de toegang als wel voor de inhoud op Internet wordt betaald. Niet de online gebruikstijd is bepalend voor toegang, maar de informatie die wordt opgevraagd. Sluman onderhandelde deze week met de PTT over het beschikbaar stellen van CSI op het nieuwe ‘Net’. Te denken valt aan een vast bedrag per maand voor onbeperkt gebruik dan wel ‘pay-per-view’.