Bij Nederlandse Internet-gebruikers is KPN het bekendste Nederlandse bedrijf op het Net. Van 232 ondervraagde leden van Netpanel, een bedrijf dat continu informatie verzamelt over gebruik en gebruikers van Internet, noemt 56 procent onderdelen van het KPN-concern of KPN zelf. Philips staat op de tweede plaats en de Postbank eindigt als derde.
Ook werd onderzocht welke Nederlandse bedrijven de panelleden hebben opgenomen als bookmark in hun webbrowser. KPN eindigt ook hier bovenaan: 23 procent van de respondenten heeft (onderdelen van) het bedrijf bij zijn bookmarks staan. Daarna komt de Postbank (10 procent) en IDG webwereld (7 procent). De meeste gebruikers zetten vooral nuttige sites bij hun bookmarks zoals kranten, de telefoongids van PTT Telecom, het KNMI en de ANWB.
Driekwart van de ondervraagden vindt het goed dat bedrijven Internet-sites hebben. Over de kwaliteit van de sites zijn ze redelijk tevreden: 60 procent geeft het oordeel ‘goed’, 30 procent staat er neutraal tegenover en 10 procent vindt ze slecht. Vrouwen hebben een iets negatiever oordeel dan mannen.
Voor verbetering vatbaar is vooral de volledigheid van de informatie (67 procent) en de snelheid waarmee beeld en tekst binnenkomen (57 procent). De helft van de respondenten is van mening dat de sites overzichtelijker moeten worden en 41 procent wil graag een betere vormgeving en wijze van navigeren.
De belangrijkste onderdelen van een bedrijven-site zijn volgens de panelleden: informatie over produkten en diensten, de mogelijkheden om informatie aan te vragen, de mogelijkheid om met het bedrijf te communiceren, het kunnen bestellen van produkten of diensten en het laatste nieuws. Onderdelen die zich richten op vermaak, zoals spelletjes en ‘chatten’ worden het minst belangrijk gevonden. YG