Het water staat Apple tot aan de lippen, daarom heeft het bedrijf voor het eerst echt drastisch ingegrepen in het produktportfolio.
Een jaar geleden dacht het bedrijf er nog uit te komen door zich te concentreren op strategische markten, en zich te ‘beperken’ tot die gebieden waar Apple traditioneel een sterke positie inneemt.
Nu is bekend gemaakt dat het bedrijf verder wil afslanken en zich beperkt tot de kern van de zaak: Macintosh en Mac-OS. Appels die verder van de boom liggen, worden niet verder ontwikkeld.
Het is treurig te noemen dat het superieure Open Doc daarbij ook op de lijst van verstotene is komen te staan. Het is een sprekend voorbeeld van het mechanisme in de branche dat goede technieken zichzelf niet per se verkopen.
Naast snijden in het portfolio, wordt ook het mes gezet in het personeelsbestand. Vast en tijdelijk personeel bij elkaar genomen wil Apple de toekomst in met 4100 mensen minder op de loonlijst.
Daarmee is Apple tot aan de stam toe teruggesnoeid. Het is nu aan de marketingafdelingen om er voor te zorgen dat Apple niet uit de boomgaard verdwijnt.