Nog te vaak probeert de IT-managers directies met foute argumenten te overtuigen van het nut van investeringen. Als daarin geen verandering komt, zullen IT-afdelingen nog steeds als kostenpost worden gezien. Dit zegt Gary Greenfield, eerste man bij tool-leverancier Intersolv.
Gary Greenfield, president en ceo van Intersolv, een Amerikaanse leverancier van client/server-ontwikkeltools en ‘middleware’, was even in Nederland om de opening van een nieuwe vestiging te vieren. Tool-maker Intersolv wordt nu nog vertegenwoordigd door Value Added Consultancy uit Amsterdam. VAC was ongerust deze vertegenwoordiging kwijt te raken, maar alles zal voor een groot deel bij het oude blijven ("ze hebben goede relaties met klanten").
Greenfield heeft niet veel op met de manier waarop sommige automatiseerders software ontwikkelen. Er zijn te veel software-‘artiesten’ die vergeten dat voor het ontwikkelen van applicaties bepaalde deadlines gehaald moeten worden. Sterker: software-bouwen is produktiewerk. Niet voor niets noemt de Amerikaanse tool-maker zijn softwarebundel de ‘software factory’.
Greenfield legt andere accenten. Het gaat niet alleen om produktiviteitsverhoging en kostenreductie. "De kosten van het bouwen van een applicatie zijn veel minder interessant dan de ’time-to-market’", zo stelt hij. "Waarom? Omdat Informatie Technologie voor een organisatie of bedrijf aanzienlijk belangrijker is geworden. Vroeger bestond IT uit niet veel meer dan het automatiseren van bestaande handelingen, processen, nu is IT de drijvende kracht achter nieuwe produkten die zonder computersystemen niet ontwikkeld zouden kunnen worden. IT is daarom een strategische factor. Het wordt tijd dat het bouwen van software voorspelbaarder wordt. Te veel projecten lopen achter op schema en laten qua functionaliteit te wensen over. Het is niet voor niets dat IT-manager een onzeker beroep is. In de Verenigde Staten houdt de gemiddelde IT-manager het nog maar twee jaar uit.
Extremen
"Je ziet", vertelt Greenfield, " extremen ontstaan; de deskundige, gekwalificeerde manager die tien, twintig jaar een afdeling leidt, en de onervaren manager die in IT terecht is gekomen en liefst zo snel mogelijk weer opschuift naar een veiliger job. Zelfs in Japan, waar een baan voor het leven de norm is, zijn de IT-managers niet meer zeker van hun plek."
De ‘chief information officer’ (CIO) vertelt vaak verkeerde verhalen aan het topmanagement. Eerst kwamen ze een budget binnenhalen voor de aanschaf van PC’s (argument: "verhoogt de productiviteit"). Een jaar later kwam dezelfde manager langs om te vertellen dat ze nu een netwerk nodig hebben om al die PC’s met elkaar te verbinden voor e-mail (argument: "nog eens een productiviteitsverhoging"). Dat proces blijft zich maar herhalen voor databases, Internet en intranetten.
Beter is het als een CIO kan aangeven dat omzetverhoging (en daarmee winststijging) met de juiste, creatieve inzet van IT behaald kan worden. Neem spijkerbroekenfabrikant Levi-Strauss. Die zette in honderd winkels een kiosk neer waar klanten een spijkerbroek op maat kunnen bestellen (een paar weken later kan de broek opgehaald worden). Dit door IT-gedragen project is een succes. Inmiddels gaat een kwart van alle spijkerbroekverkopen in de betreffende winkels via dat nieuwe systeem. Bovendien kan men zich onderscheiden van de concurrentie, in een markt waar tot voor kort alles draaide om de nieuwste advertentiecampagne.
Intersolv is actief in vijf produktcatagorieën: ‘jaar 2000’-oplossingen; object-georiënteerde tools; softwareconfiguratie-management; middleware- (data connectivity) en client/server-ontwikkeltools.
Tien jaar geleden leefde Intersolv nog geheel van de verkopen van software voor MVS-mainframes van IBM, inmiddels heeft het bedrijf de moeizame overstap naar client/server-technologie achter de rug. Verreweg het meest verdient men aan produkten voor het management van softwareconfiguratie. Daarnaast ontwikkelt Intersolv database-drivers voor tal van leveranciers als Sybase, Informix en Sybase. Een geheel nieuwe loot aan de stam vormen object-georiënteerde software-tools. In de eerste plaats kijkt Intersolv naar Activex-componenten.
Paddestoelen
Op de tools-markt, is het altijd erg druk geweest. Met de opkomst van Java schieten de nieuwe leveranciers als paddestoelen uit de grond. Bovendien richten ook de gevestigde bedrijven zich op deze markt. Bijvoorbeeld IBM heeft zijn Visual Age-tool geschikt gemaakt voor Java en ook Microsoft komt met een dergelijk produkt. Greenfield vreest de concurrentie niet. IBM heeft bijvoorbeeld het probleem dat het met zijn tools zwaar op de taal Small Talk leunt. De opkomst van Java en de neergang van Small Talk werkt daarom in het nadeel van IBM.
De omzet van het vijftien jaar oude bedrijf is de laatste vijf jaar gestaag gestegen tot 145 miljoen dollar. Voor volgend jaar wordt een omzet van 160 miljoen verwacht. Met de winst gaat het slechter. De overnames van het Belgische Techgnosis en van PC Strategies en Solutions drukten het resultaat. De koers van het beursgenoteerde Intersolv lag mede daardoor het afgelopen jaar onder vuur en halveerde van boven de twintig naar rond de tien dollar.