Niet het bieden van meer toeters en bellen is de grote opgave voor Netscape, maar produkten leveren die ook in grote bedrijfsnetwerken stabiel en betrouwbaar zijn. Het bedrijf heeft hier nog geen ervaring mee opgedaan. Dit stelt de Gartner Group in een vooruitblik op de e-mailmarkt.
Marktanalist Gartner meent dat traditionele e-mailprodukten Internet-standaarden inmiddels zo snel adopteren dat het maar de vraag is of Netscape een echte bedreiging vormt voor leveranciers van e-mailpakketten. Volgens Gartner is het aan dit bedrijf te danken dat Pop3-e-mail inmiddels wijd verbreid is. Desondanks heeft het de markt voor bedrijfs-e-mail nog niet in de vingers.
Pop3
Het leeuwedeel van de bedrijven werkt voor het verzenden van elektronische post nog met pakketten van voor het Internet-tijdperk. Wel is er een bescheiden verschuiving richting Pop3 op gang gekomen. Vandaar dat Gartner verwacht dat de meeste ondernemingen aan het einde van dit jaar een keuze moeten maken welke richting ze op willen gaan. Ze kunnen daarbij kiezen voor produkten die het Internet Message Access Protocol, versie 4 (Imap) ondersteunen of kiezen voor hybride produkten die verbinding leggen met Simple Mail Transfer Protocol/Multi Purpose Internet Messaging Extensions (Smtp/Mime). Tot deze laatste groep behoren e-mailpakketten van Lotus, Microsoft en Novell.
Klein startend bedrijf
Gartner: "De keuze welk pad in te slaan hangt af van eerdere ervaringen met elektronische post. Een klein startend bedrijf zal makkelijker voor een Pop3-pakket kiezen, omdat dit makkelijk werkt en simpel te leren is. Deze gebruikers weten ook niet dat er veel meer mogelijk is met e-mail." Onderzoek van Netscape zelf wijst uit dat zij het meest succesvol zijn bij de wat kleinere bedrijven. Bedrijven die echter al met netwerkprodukten als Microsoft Mail of CC-mail werken zullen er wat betreft functionaliteit niet op achteruit willen gaan.
Ondernemingen die nu al aan e-mail doen, zijn gewend aan een veel hoger serviceniveau dan met Pop3 mogelijk is. Het belangrijkste daarbij is op dit moment de directory service. Zonder een alles omvattende directory zullen gebruikers bij grote bedrijven elkaar niet kunnen vinden. Werkplek-onafhankelijk inloggen en het geïntegreerd gebruiken van verschillende pakketten zijn andere mogelijkheden waarover gebruikers van grote bedrijfsnetwerken kunnen beschikken. Gartner stelt dat Pop3 dergelijke mogelijkheden niet in zich bergt, terwijl dit met Imap 4 wel kan.
Wind in de zeilen
Netscape zal met het op de markt brengen van Communicator de wind pas echt in de zeilen krijgen. "De opgave waar het bedrijf voor staat, houdt echter meer in dan het louter toevoegen van nog meer functies. Nu Netscape via de browser een voet tussen de deur heeft gekregen bij de grote ondernemingen, zal het in de komende jaren moeten aantonen dat zijn produkten tegemoet komen aan de wensen van grote gebruikers. Daarbij gaat het om zaken als betrouwbaarheid van de infrastructuur en het kunnen bieden van goede wereldwijde netwerkdiensten."
Verwachtingen
Het e-mailpakket dat meegeleverd wordt met Netscape Navigator draait op 12 miljoen werkplekken, zo werd onlangs in de vakpers gepubliceerd. In minder dan de helft van de gevallen (5,5 miljoen) betreft het gebruik op kantoor. Gartner zegt dat deze cijfers kloppen, maar voegt hier aan toe dat minder dan 2 miljoen bedrijven voor hun elektronische post Netscapes Post Office Protocol, versie 3 (Pop3) gebruiken. Dit zijn kleine bedrijven die voor het eerst met elektronische post aan de slag gaan. "De overige 3,5 tot 4 miljoen werkplekken gebruiken Netscapes Pop3-mailer alleen om te zenden naar mailto-bestemmingen op webpagina’s. Gartner waarschuwt bij deze cijfers voor al te overspannen verwachtingen over het jaar 1997. Echt indrukwekkende cijfers verwacht de marktanalist indrukwekkende cijfers als Communicator van Netscape in 1998 zijn weg naar bedrijven gaat vinden.