Het lijkt er op dat de hedendaagse snelle veranderingen in onze wereld de roep om een sterke man aan de top doen toenemen. Ik verbaas me altijd over de drukte rond een Boonstra of een Timmer bij Philips of een Cohen of Carrol bij Origin. Toch is naar mijn overtuiging ‘de goede oude tijd’ voorbij, waarin de grote leider een onderneming op sleeptouw kon nemen in het rotsvaste vertrouwen dat hij de oplossing wel zou weten voor alle problemen.
In een steeds dynamischer wereld, met een groeiend aantal onderlinge afhankelijkheden en steeds meer onzekerheden is het voor iemand aan de top eenvoudigweg niet meer mogelijk om alles te weten. De oude benadering van de grote strateeg die een visie ontwikkelt en deze aan de rest van de onderneming verkoopt, voldoet niet meer. Daarvan zien we steeds weer bewijzen genoeg. Want wat hebben al die grote leiders nu echt gepresteerd?
Waar het in de praktijk op neerkomt, is dat de medewerkers de zoveelste verandering gelaten ondergaan uit angst voor hun baan of gedreven door het verlangen mee te doen om er beter van te worden. Echte veranderingen komen alleen maar tot stand als mensen daadwerkelijk zichzelf en hun organisatie willen veranderen, gedreven door persoonlijke betrokkenheid, en op basis op een sterke overtuiging. Zo’n overtuiging is niet te bereiken door de dreigende en imponerende figuur van een Timmer met opgerolde hemdsmouwen. Overtuiging van de noodzaak tot veranderen komt door het samenwerken met en het leren van anderen.
De auteur van deze bijdrage heeft (nog) geen toestemming gegeven voor elektronische publicatie. Raadpleeg de Computable van bovenstaande datum voor de complete tekst van dit artikel. Heeft u de betreffende Computable niet (meer) in uw bezit, bel dan (023) 546.3413.