Siemens Business Services (SBS) kondigt ambitieuze plannen aan. De outsourcingtak van het concern wil dit jaar een omzet van 2 miljard mark behalen, een groei van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf mikt op een sterke internationale expansie en opent nieuwe kantoren in Nederland, België, Italië, Frankrijk en Turkije. Ook worden ‘Sap R3-competence centers’ opgericht in Europa, de Verenigde Staten en Zuidoost-Azië.
De groeiplannen baseert SBS op positieve marktverwachtingen. Volgens Friedrich Fröschl, een van Siemens’ topmanagers, bestaat de markt uit twee belangrijke aandachtsgebieden: de klassieke IT-outsourcing. Hij verwacht voor het eerste marktsegment een jaarlijkse groei van 20 procent. "In 1996 was dit segment goed voor een omzet van 38 miljard dollar. In 2000 zal dit rond de 80 miljard liggen. Wat betreft het tweede veld, de business process outsourcing, daar zijn de cijfers nog beter: een jaarlijkse groei van 24 procent, met een omzettoename van 37 miljard dollar in 1996 tot circa 90 miljard dollar in 2000."
Outsourcing
Momenteel levert SBS voornamelijk diensten aan Siemens AG en Siemens Nixdorf. Ruim 10 procent van de omzet komt van niet-Siemens klanten. Om ervoor te zorgen dat de verhouding intern/extern beter in balans komt, richt SBS zich vooral op business process outsourcing. Op dit terrein denkt het bedrijf de concurrentie op termijn te verslaan.
Bij traditionele IT-uitbesteding draait het om het overnemen van rekencentra. Het uitbesteden van bedrijfsprocessen reikt echter verder: het gaat om het overnemen van desktop-beheer, netwerkdiensten en applicaties. Netwerkomgevingen van klanten worden dan gekoppeld aan het wereldwijde Siemens Corporate Network. Gewapend met de kennis en expertise die SBS heeft opgedaan in de eigen organisatie, wil het bedrijf in eerste instantie bestaande klanten interesseren voor het dienstenpakket. Belangrijk onderdeel hiervan is het aanbieden van Sap R/3-dienstverlening. Siemens vermoedt dat het in huis houden van R/3-consultancy voor bedrijven te duur en te omslachtig wordt. De op te richten Sap-competence centers vormen een alternatief. Klanten kunnen er hun Sap-ondersteuning onderbrengen.
IJzer
In 1997 wil Siemens Business Services de omzet van externe klanten verhogen tot 350 miljoen mark, bijna driemaal zoveel als de 130 miljoen in 1996. Het bedrijf ziet expansiemogelijkheden bij overheden en middelgrote en grote ondernemingen. In Duitsland en Groot-Brittannië opereert SBS naar tevredenheid. SBS wil echter meer omzet uit meer landen halen. Vandaar dat het aantal Europese vestigingen in de loop van het jaar wordt uitgebreid. In Nederland, België, Italië, Frankrijk en Turkije komen nieuwe standplaatsen. De Nederlandse vestiging wordt in oktober geopend.
In Azië is Siemens vooral actief in China. Recentelijk haalde het bedrijf daar samen met Bertelsmann-Telemedia een opdracht van de Chinese overheid binnen ter waarde van 29 miljoen mark. Doel is het ontwikkelen van een informatiesysteem voor het patentbureau van de Chinese overheid. Siemens bouwt het technologisch platform, Telemedia ontwikkelt het ’text retrieval’-zoeksysteem. Siemens beschouwt deze nieuwe order als een voorbeeld van business proces outsourcing: de Chinese overheid heeft een zakelijk probleem uitbesteed, Siemens zorgt voor een IT-oplossing. Het concern beoogt meer te doen dan alleen het neerzetten van ‘ijzer’.
Complete dienstverlening
SBS begon in oktober 1995 als een samenvoeging van de interne computer- en communicatiediensten van moedermaatschappij Siemens AG en het testcentrum en de Sietec Consulting-groep van Siemens Nixdorf. Chittur S. Ramakrishnan, ceo van SBS, sprak bij zijn aantreden de ambitie uit dat zijn bedrijf binnen enkele jaren een van de grootste outsourcing-bedrijven zou worden. Eerst in Europa, later in de rest van de wereld. Een hooggesteld doel, omdat SBS bijna de gehele omzet van de Siemens-organisatie betrekt.
Een jaar later dijde de dienstverlener verder uit door toevoeging van de ‘Siemens organisation and information processing group’ en de dochteronderneming GSSE (systeemontwikkeling en software-ontwerp). SBS kan hierdoor een complete IT-dienstverlening voor de zakelijke markt aanbieden. De onderneming telt momenteel 4200 werknemers en heeft nu nog vestigingen in Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen, Zweden en de Verenigde Staten.