Kabelmodems zullen de komende jaren in toenemende mate in gebruik worden genomen. Het aantal gebruikers moet in het jaar 2000 al 4,4 miljoen bedragen. Dit aantal zal in het jaar 2005 zijn opgelopen tot 19 miljoen. Deze snelle apparaten zijn in staat de traditionele benaderingswijze van telecommunicatie-netwerken volledig op zijn kop te zetten.
Het adviesbureau Ovum meldt dit in het rapport ‘Cable Modems: Stealing the Broadband Market’. De kabelindustrie staat voor grote veranderingen. Drie traditioneel gescheiden industrietakken; radio- en televisie, telecommunicatie en computers, convergeren in hoog tempo. Veel ondernemingen staan voor de keuze welke multimedia-informatie te bieden. Ze moeten opnieuw hun positie in de markt bepalen. Dit geldt met name voor de kabelmaatschappijen. Vroeger hadden deze exploitanten het gemakkelijk. Distributie van radio en televisie was hun enige taak.
De komst van het Internet heeft dat veranderd, stelt John Davison, co-auteur van het rapport. De explosieve groei van het Internet heeft geleid tot een enorme vraag naar netwerken met een grote capaciteit voor data-verkeer. De telecommunicatie-netwerken zijn echter afgestemd op spraakverkeer. Daarom doen zich opstoppingen voor in de informatiestroom. De knelpunten zitten met name bij de ‘local loop’, het laatste stukje koperdraad waarmee iemands woning of zaak is aangesloten op het telefoonnet.
Bandbreedte
Met kabelmodems wordt het mogelijk deze traditionele bandbreedte-problemen de baas te worden. Deze apparaten die tussen een PC en een kabeltelevisie-netwerk in staan, maken het mogelijk zeer snel data over een kabel-netwerk te zenden. De kabelmaatschappijen krijgen hierdoor een entree in de wereld van de breedband-communicatie. Ze betreden hiermee een markt die van oudsher het domein is van de telefoonmaatschappijen. Deze laatsten moeten tot hun schrik vaststellen dat de kabelmaatschappijen een belangrijke rol gaan spelen bij de aanleg van de informatie-snelweg.
De kabelindustrie krijgt enorme kansen, omdat kabel-netwerken fundamenteel verschillen van telefoon-netwerken. De kabelnetten kunnen informatie veel sneller transporteren dan de bestaande ‘residential loops’ van de PTT. Er komen wel methoden waarmee de telecommunicatie-bedrijven hun netten sneller kunnen maken, maar deze technieken zijn nog in ontwikkeling. Bovendien zijn ze duur.
Als de kabelmaatschappijen alert zijn kunnen ze een behoorlijke bres slaan in het bolwerk van de telecommunicatie-bedrijven. Maar de kabelindustrie heeft haar eigen problemen. Op haar beurt wordt deze sector weer in het bestaan bedreigd door de komst van draadloze kabel of satellieten. Bij pogingen actief te worden op het nieuwe gebied van interactieve diensten ondervindt de kabelindustrie scherpe concurrentie van de telecommunicatie-bedrijven. Daarnaast geldt dat de kabelmaatschappijen weinig kaas hebben gegeten van datacommunicatie. Hun bedrijfscultuur zal aanzienlijk moeten veranderen, willen ze effectieve aanbieders van datacommunicatie worden. Tenslotte verwacht Ovum dat de telecommunicatie-bedrijven niet stil zullen blijven zitten.