Netwerkbedrijf Cabletron Systems wil met de introductie van twee nieuwe produkten in de Smartswitch-familie een nieuw marktsegment aanboren.
Cabletron richt zich traditioneel op het high end-segment, maar probeert met de Smartswitch 2200 en 6000 een bres te slaan in het middensegment. Het bedrijf noemt de prijsstelling van de produkten ‘agressief’. De 2200 zal rond de vierhonderd gulden per poort gaan kosten. Wim Horseling, product marketing manager van de Benelux en de Scandinavische landen: "De prijs moet laag zijn, omdat je alleen met een zo klein mogelijk prijsverschil tussen shared en switched mensen kunt overhalen voor switched te kiezen." De Smartswitch 6000 is bedoeld voor de bedradingskast en biedt de gebruiker 10/100 Mb Ethernet. De 2200 is een hoge snelheids desktop switch. Cabletrons fabriek in Ohio wordt volledig heringericht voor de vervaardiging van de nieuwe produkten. Ook de fabriek in Ierland zal een deel van de produktie gaan verzorgen.
Cabletron heeft ook zijn distributiewijze veranderd ten behoeve van het nieuw te veroveren middensegment. Tot voor kort werkte het bedrijf alleen met een partnerprogramma voor system integrators en var’s, nu heeft het bedrijf A-Line in de arm genomen als lokale distributeur. Het bedrijf zal niet stoppen bij het middensegment. Op termijn wil het bedrijf ook richting low-end, met één kanttekening. General manager Henk Prenger: "We gaan niet naar het low-end van de low-end-markt. Er is altijd iemand goedkoper dan wij. We richten ons op het bovenste deel van de low-end."