Hoe belangrijk wordt de handel via het Internet? Wordt er in het jaar 2000 voor 6,9 miljard dollar (Forrester Research) gekocht of voor 150 miljard (International Data Corporation)?
De voorspellingen van twee doorgaans redelijk accurate marktonderzoeksbureaus lopen nu wel erg ver uiteen. In Red Herring, een Amerikaans multimedia-vakblad, leggen de twee betreffende analisten uit hoe zo’n verschil in projecties tot stand kon komen. Ten eerste blijkt Forrester alleen naar de aanbodzijde te hebben gekeken. Ook werd voor het gemak de online-handel buiten de Verenigde Staten voorlopig op nul gesteld. Verder worden aandelenhandel en andere financiële dienstverlening op het Web buiten beschouwing gelaten. David Weismann van Forrester heeft een bescheiden onderzoek opgezet. Vijftig grote online-verkopers werden geïnterviewd.
IDC daarentegen deed onderzoek van de vraagzijde en nam daarvoor een steekproef onder 40.000 mensen. De uitkomsten daarvan werden geëxtrapoleerd naar de verwachte groei van het aantal Internet-gebruikers in de komende jaren en naar de groei van de bestedingen online. Volgens John Gantz, IDC’s analist, werd vorig jaar voor het eerst op enige schaal via het Internet goederen aangeschaft. Gantz becijferde die omzet op 5,4 miljard dollar in 1996.
David Weisman van Forrester noemt dat rijkelijk veel. Volgens hem zijn in de gehele wereld slechts tien tot vijftien websites die meer dan 20 miljoen dollar per jaar omzetten. Het beperkt zich tot succesvolle sites als CDnow (cd’s), Internet Shopping Networks, Virtual Vineyard (wijn) en Amazon.com (boeken).
Dell
Volgens John Gantz zal het gemiddelde bedrag waarvoor via het Internet zaken worden aangeschaft in de komende jaren behoorlijk groeien. Van 300 dollar nu naar 1200 dollar in 2000. Zakelijke gebruikers besteedden in 1996 1200 dollar, dat wordt 4800 dollar rond de eeuwwisseling. De huidige postorder-business zet momenteel tussen de 66 en 70 miljard dollar om, daarmee vergeleken is de jonge Internet-handel nog onbeduidend.
IDC’s John Gantz denkt dat veel postorderbedrijven het voorbeeld van PC-verkoper Dell zullen volgen en hun catalogus online zullen brengen: dat bespaart druk- en afhandelings-kosten.
Maar volgens David Weisman kan maar een beperkt aantal produkten met succes via het net aan de man gebracht worden. Computerprodukten doen het goed, omdat bijna alle Internetters ook zware PC-gebruikers zijn. Verder zullen muziek en bloemen goed verkopen. Maar ‘moeilijke’ goederen, die niet frequent verkocht worden en die enige uitleg behoeven, zullen via het Internet nauwelijks te slijten zijn.