IT-managers van zeer grote ondernemingen gaan steeds vaker gebruikmaken van Internet. Ze zetten dit medium voornamelijk in voor onderzoek en het verzamelen van informatie. Ook wordt het Web vaak gebruikt voor de externe communicatie.
Zo blijkt uit een onderzoek van het Cambridge Information Network (CIN) onder 280 toonaangevende Amerikaanse IT-managers. Internet blijkt niet alleen door lager geplaatste onderzoekers en op technische snufjes beluste programmeurs te worden gebruikt, maar ook door de absolute top van het Amerikaanse bedrijfsleven.
Alle respondenten in het onderzoek hebben toegang tot Internet. Ook de frequentie van het gebruik is opvallend hoog. Van de IT-managers gebruikt 89 procent Internet ten minste wekelijks, 63 procent zeker dagelijks en 10 procent continu. De meeste managers lezen minstens een keer per dag hun e-mail en kijken op het Web. Meer managers beginnen de dag met het lezen van hun e-mail dan met het doorbladeren van de krant.
Collegiaal contact
Verder blijkt er een verband te bestaan tussen de frequentie van het Internet-gebruik en de behoefte aan contact met collega’s. Leidinggevende personen in de IT hechten bij het nemen van strategische beslissingen het meeste waarde aan advies en informatie van hun beroepsgenoten. Ze gaan graag bij collega’s te rade. Ondanks de sterke concurrentie binnen de IT-wereld ziet bijna 90 procent van de ondervraagde managers geen bezwaren in het delen van informatie met hun collega’s en concurrenten. De technologische veranderingen gaan momenteel zo snel dat het bijna onmogelijk is alle trends bij te houden. Telkens komen er weer nieuwe produkten, systemen en theorieën bij. Dit alles leidt tot een grote verwarring.
Goeroes, analisten, consultants en fabrikanten maken het probleem van de informatie-overvloed alleen nog maar erger. Ondanks al het geld dat aan adviseurs wordt uitgegeven, leggen veel managers hun oor het liefst te luister bij vakgenoten. Dit is zelfs de voornaamste informatiebron als het aankomt op het nemen van beslissingen. Daarna volgt intern onderzoek gevolgd door publikaties in vakbladen en IT-analisten.
CIN-netwerk
87 Procent van de respondenten zei een grote behoefte te hebben aan communicatie en informatie-uitwisseling met hun collega’s. Verder hechtte ruim de helft meer waarde aan dit soort adviezen dan enige andere informatie-bron. Volgens het onderzoek heeft 73 procent regelmatig contact met collega’s over strategische en technische kwesties. Gek genoeg bestaat er weinig vrees dat mensen werkzaam bij concurrerende ondernemingen hun collega’s opzettelijk op het verkeerde been zetten. Minder dan 20 procent zegt ‘heel voorzichtig’ te zijn met het uitwisselen van informatie die voor de concurrent van belang kan zijn.
Via het eerdergenoemde CIN-netwerk wisselen IT-managers van de grootste duizend ondernemingen ter wereld (volgens de lijst van het Amerikaanse zakenmagazine Fortune) ideeën en visies uit. Het CIN, een onderdeel van Cambridge Technology Partners (CTP), is ’s werelds eerste Internet-gemeenschap waar de top van het bedrijfsleven elkaar ontmoet. CTP is een snelgroeiende system integrator met ruim 1800 werknemers.