De Nederlandse Internet-branche heeft in twee jaar tijd gezorgd voor 4000 banen. Een verdere groei van de werkgelegenheid met 30 procent wordt dit jaar verwacht. De 75 toegangs-providers en 150 aanbieders van diensten zoals het bouwen van websites, bieden rond de 2200 mensen werk. Ook bij reclamebureaus, uitgeverijen en rekencentra houden 2500 werknemers zich bezig met Internet. Deze cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek van provider Bart.
Het grootste deel van de banen hangt samen met technologie. Het gaat dan om functies als ontwerper, netwerkbeheerder en helpdeskmedewerker. Daarnaast vinden mensen werk in redactionele en commerciële banen. Het merendeel van de Nederlandse Internet-bedrijven bestaat pas kort, meestal minder dan drie jaar. Daarom lijkt een waarschuwing tegen ongebreideld enthousiasme op zijn plaats. In Amerika, waar de Internet-golf eerder op gang kwam, gaat de ene na de andere commerciële website ter ziele. De meeste uitgevers van sites als web-tijdschriften en -kranten of praatprogramma’s, leiden inmiddels drie jaar verlies en nemen gas terug. Heel grote bedrijven kunnen het zich veroorloven te wachten, de kleintjes bezuinigen of gaan failliet. Het aantal bedrijven dat denkt rijk te worden van Internet, groeit sneller dan het aantal gebruikers en adverteerders, waarschuwt de Wall Street Journal. Veel uitgevers van websites baseerden de voorspelling van hun winst op abonnementsgelden, maar – zo blijkt nu – de surfer wenst niet te betalen voor de meeste diensten. De elektronische editie van de Wall Street Journal heeft nu bijvoorbeeld ongeveer 50.000 betalende leden. Dat waren er 600.000 toen de site nog gratis te bezoeken was. Microsoft heeft de plannen om een jaarlijkse bijdrage te vragen voor Slate, een elektronisch tijdschrift over politiek, dan ook laten varen. Dat maakt de uitgevers van websites volkomen afhankelijk van adverteerders. En die komen slechts aarzelend over de brug. ‘Just Football’, een zeer populaire Engelse site die weken achtereen het vaakst bezocht werd, zoekt al tijden een sponsor, een Engels bedrijf dat geassocieerd wil worden met rugby en de rekeningen wil betalen. ‘Just Football’ zit nog steeds te wachten. YG