‘Waferstepper’-fabrikant ASM Lithography is de eerste Nederlandse afnemer van CA Unicenter TNG (The Next Generation). Asml gebruikt deze beheeromgeving voor het wereldwijd invoeren van Itil, een methodiek voor ‘operationeel beheer en planning’ en ‘beheersing van dienstverlening in de informatietechnologie’.
Op een bijeenkomst die via satellietverbindingen in tientallen landen was te volgen maakte Computer Associates bekend dat de beheeromgeving Unicenter TNG (The Next Generation) nu beschikbaar is.
Het is ruim anderhalf jaar geleden dat chief executive officer Charles Wang op de gebruikersbijeenkomst van Computer Associates in New Orleans de eerste demonstratie gaf van een prototype van Unicenter TNG (The Next Generation). Hij legde vol trots uit dat deze nieuwe beheeromgeving met een drie-dimensionale interface werkt. Als er ergens in het systeem iets mis is, dan gaat er een rood lampje flikkeren en de beheerder weet dat hij in actie moet komen. Met deze demonstratie wekte Wang de indruk dat het beheer van systemen binnen het bereik komt van managers die niet al te veel ervaring met automatisering hebben.
De praktijk is anders. "Onze technici zijn minder onder de indruk van de 3D-interface. Die interface zal het wel goed doen als verkoopargument. Maar in de praktijk gaat het om andere zaken", zegt Jean-Louis Haneuse, manager en verantwoordelijk voor informatietechnologie bij Asml.
Eén hulpmiddel
Waar gaat het Asml dan wel om bij de automatisering? "Het IT-beheer zal in alle continenten waar wij vestigingen hebben worden ‘gekloond’. Op die manier kunnen wij wereldwijde ondersteuning waarborgen. We kunnen dan doelmatig omgaan met het tijdsverschil tussen de continenten. Wij waren dus op zoek naar één geïntegreerde tool voor het beheer van onze vier verschillende omgevingen. Het gaat hierbij om VAX-VMS van Digital, een uitgebreide netwerkomgeving van Sun, een IBM-platform en een PC-netwerk", legt Haneuse uit.
Vorig jaar vergeleek Asml de beheerprodukten van Bull, IBM, Sun en CA. Uiteindelijk rolde CA Unicenter TNG uit de bus als de beheeromgeving die het best voldeed aan de gestelde eisen.
"Wij zijn begonnen met het beheer van de helpdesk. Die is nu vier weken operationeel. Onze ervaringen zijn erg positief", zegt projectleider Ton van der Wal. Hij wijst erop dat het werken met TNG past in het invoeren van de Itil beheermethode, die afkomstig is uit Engeland. "Wij hebben gekozen voor Itil als beheermethode en gebruiken CA Unicenter TNG als ondersteuning", legt Haneuse uit.
Sap
ASM Lithography is echter nog meer van plan met de nieuwe beheeromgeving van CA. Gekozen is namelijk voor Sap als besturingsinformatiesysteem. Hiertoe zullen alle modules van Sap worden geïmplementeerd. "In januari zijn we daarmee begonnen. Het plan is dat in april 1998 de implementatie compleet is", aldus Haneuse.
Hij wijst erop dat het probleem bij implementatie niet zozeer de kwaliteit van de gebruikte software is. "De software van CA en Sap en ook de beheermethodiek Itil zijn kwalitatief goed. Bij de implementatie hebben we echter te maken met een veranderingsproces waarin mensen betrokken zijn, en daarin schuilt de grootste uitdaging."