De Vendex Food Groep (VFG) gaat de komende jaren vele miljoenen guldens investeren in IT. Met het project ‘Retail 2000’ wil het bedrijf sneller over actuele gegevens beschikken om adequaat te kunnen inspelen op het grillige koopgedrag van de consument.
De Foodgroep van Vendex bestaat uit de supermarktketens Edah, Konmar en Basismarkt. Het bedrijf wil niet zeggen voor welk bedrag de gegevensstroom van de in totaal vijfhonderd winkels wordt geautomatiseerd. "Het is een investering van vele miljoenen guldens. Het levert ons in ieder geval, zo is de verwachting, meer op dan we erin stoppen," aldus een woordvoerder. Het project wordt uitgevoerd door dochtermaatschappij Dacos van het Duitse Sap. Gekozen is voor Sap R/4, dat zich ten dele nog in de ontwikkelfase bevindt.
VFG wil toe naar een volledige beheersing van de bedrijfsketen die voert van leverancier via de winkel naar de klant aan de kassa. Niet alleen de verkoop van produkten moet duidelijk in beeld gebracht worden, ook de logistiek, het assortiment en de administratie moeten worden geïntegreerd tot een overzichtelijk en snel te raadplegen geheel aan data.
Concurrent Albert Heijn werkt al enige tijd met het aansturen van de winkelvoorraden via gescande gegevens, onder de naam ‘Vandaag Voor Morgen’. Nieuw bij dit bedrijf is RAS, Radicaal Anders Sturen, waarbij het streven om administratieve handelingen te vereenvoudigen centraal staat.
VFG stelt dat zij met Retail 2000 verder gaat, omdat àlle handelingen, zoals verkoop, logistiek, assortimentsmanagement en administratie, in één geïntegreerd pakket zijn ondergebracht. Corr.