Siemens Nixdorf Informatiesystemen heeft niet alleen de gebruiker, maar ook Internet ontdekt. Op een internationale persbijeenkomst werden deze ontdekkingen getooid met termen als User Centered Computing en Network-based Computing. Met bijbehorende produkten en diensten wil de Duitse leverancier zich handhaven in de bovenste regionen van IT-aanbieders.
Een jaar geleden introduceerde Sni het zogeheten User Centered Computer-paradigma. Volgens dit concept staat in het denken en doen van de Duitse computerleverancier niet de technologie, maar de klant centraal. Een dergelijke filosofie moet kennelijk om de paar jaar opnieuw worden geformuleerd. Het is immers niet de eerste keer dat Sni zich genoopt voelt zijn klantvriendelijke marktbenadering te benadrukken.
Trendvolger
Het User Centered-concept is het afgelopen jaar geconcretiseerd met een aantal nieuwe produkten en diensten die in maart op de Cebit worden geannonceerd. Een nadere beschouwing maakt niet echt duidelijk waarin het specifieke User Centered Computer-concept nu precies tot uiting komt. Wel blijkt uit het nieuwe produkten- en dienstenaanbod dat Sni niet zozeer de rol van trendsetter als wel die van trendvolger vervult.
Daarmee weet het bedrijf zich als enige Europese computeronderneming redelijk staande te houden. Vorig jaar werd een omzet van 13,6 miljard mark en een (schrale) winst van 52 miljoen gerealiseerd. Volgens Peter Page, lid van de Raad van Bestuur, bedroeg de omzetgroei in de eerste drie maanden van het fiscale jaar 1997 13 procent.
Produktaanbod
Het produktaanbod van Sni is enerzijds gebaseerd op het Intel/Microsoft-platform en anderzijds op de combinatie (Mips-)risc processor en de eigen Unix-variant Sinix. Volgens Page blijft er ook in de nabije toekomst ruimte voor beide platformen. Hij ziet Windows NT nog niet als een bedreiging voor Unix. Zeker niet in de hogere regionen van SMP- en MPP-machines.
Dat Sni desondanks met Microsoft en Tandem samenwerkt om een betrouwbare clustertechnologie beschikbaar te krijgen op het Windows NT-platform, getuigt van een pragmatische houding. De mainframes vormen een hoofdstuk apart. Sni claimt de eerste leverancier te zijn die zijn besturingssysteem niet alleen beschikbaar heeft op cmos-processoren, maar ook op een standaard risc-platform.
Entropolis
Ook voor Sni is de kreet ‘The network is the computer’ een belangrijk adagium geworden. Dat komt niet alleen tot uiting in de introductie van de Scenic Pro Net 2, een serie uitgeklede PC’s die voor 1200 mark als netwerkcomputers op de markt worden gebracht, maar ook in de nadruk die wordt gelegd op Internet- en intranetactiviteiten. Siemens Nixdorf zegt de technologieën die op deze terreinen beschikbaar komen, in zijn produkten te implementeren.
Daarnaast is eind 1996 een nieuwe divisie Advanced Services & Media in het leven geroepen die uit 150 medewerkers bestaat en zich richt op het verkopen van multimedia- en Internet-diensten. De diensten variëren van het maken van webpagina’s tot en met het aanleggen van complete intranetten. Een voorbeeld van het laatste is het eigen intranet van Sni, bestaande uit zo’n 100 webservers en 20.000 aansluitingen.
General manager Klaus Hommer verklaarde in Dublin een ambitieus doel na te streven: hij wil in 1998 met zijn club tot de Top-drie ondernemingen op het gebied van multimedia-diensten behoren. Het virtuele businesspark ‘Entropolis’, dat op de Cebit officieel wordt aangekondigd, zal een belangrijk wapen in de strijd zijn. Entropolis is een op Internet-gebaseerde infrastructuur voor elektronische handel in het business-to-business marktsegment.