Business Objects Nederland gaat samenwerken met Kobra Business Support in Capelle aan de IJssel. Kobra zal de software van Business Objects gebruiken als rapportage- en analyse-gereedschap bij data-pakhuis (datawarehouse)-projecten.
Kobra wordt officieel partner van Business Objects voor de implementatie van datawarehouse-projecten. Daarbij treedt men niet alleen op als adviseur, maar worden ook oplossingen aangeboden. Kobra bestaat uit vijf bedrijven met in totaal honderd medewerkers. Het bedrijf is gespecialiseerd in het implementeren van software voor financieel en logistiek management. Zo begeleidt het invoeringstrajecten van standaard softwarepakketten als Baan IV.
Koopgedrag
Kobra hoopt een graantje mee te pikken van de snelgroeiende markt voor data-pakhuizen. Bij datawarehousing staat centraal het beschikbaar maken van actuele en schone gegevens uit diverse bronnen. Een nauwkeurige analyse van het klantenbestand in samenwerking met de orderverwerking levert bijvoorbeeld waardevolle informatie over koopgedrag of behoeften. De rapportage- en analyse-gereedschappen van Business Objects dienen om een goede representatie te ontwerpen van de opgevraagde informatie. Ruud Haakmeester, marketing manager van Kobra, zegt: "Een lijstje is niet meer voldoende. Ook een grafische voorstelling voldoet maar ten dele. Dieper tot de informatie doordringen via een muisklik en achtergronden ontdekken van gegevens (datamining) is de oplossing waarom wordt gevraagd."
Business Objects 4.0 maakt besluitvorming mogelijk op basis van diepgaande analyse van actuele data en gearchiveerde gegevens. Het zou het eerste softwareprodukt binnen de industrie zijn, dat bestaat uit geïntegreerde modules voor het ontsluiten van data uit omvangrijke databestanden en het aanmaken van rapporten alsmede het online verrichten van gegevensanalyse (Olap). Corr.