Datawarehousing is een hype, meent de OTR-Group. Het is oude wijn in nieuwe zakken. En wie zijn daar schuldig aan? Juist: de vakpers en consultancy-firma’s. Twee partijen die pretenderen onafhankelijk informatie te leveren over interessante trends in de automatiseringswereld.
Er valt echter wel het een en ander af te dingen op de conclusie van OTR, omdat deze een hoog ‘blame the messenger’- gehalte heeft.
Vakbladen zijn er, zeker waar het de introductie van nieuwe of vermeend nieuwe technologieën betreft, als de kippen bij om te publiceren over de ‘early adopters’ en hun eerste ervaringen. In toenemende mate blijkt dat bedrijven zich als toepasser van IT al in een vroegtijdig stadium overgeleverd hebben aan de marketingstrategie van de leverancier. Aanbieders en gebruikers van automatiseringsprodukten trekken al te vaak zij aan zij ten strijde om een marktplaats voor nieuwe technieken te creëren. Gevolg is dat het goede nieuws zijn weg makkelijk naar buiten vindt. Het slechte nieuws wordt zorgvuldig onder het tapijt geveegd, terwijl automatiseerders op dat punt juist veel van elkaar kunnen leren.
Omdat IT-gebruikers inmiddels zelf ook geloven dat informatietechnologie strategische voordelen oplevert, staan zij al helemaal niet te popelen om een journalist te vertellen dat het na anderhalf jaar implementeren nog steeds kommer en kwel is met het nieuwe systeem.
De bevindingen van de OTR-groep zijn wat dat betreft een welkome aansporing om op zoek te blijven naar ‘authentieke’ gebruikerservaringen. Het is veelzeggend dat ook in het OTR-rapport over datawarehousing veel bedrijven niet met naam en toenaam genoemd willen worden. Ook anonieme getuigenissen zijn echter op de redactie Computable (computable@bp.vnu.com) van harte welkom.