De ‘Tune in’ dag van Microsoft voor software-ontwikkelaars werd boven verwachting goed bezocht, een teken van grote belangstelling voor het NT-platform. Van de ‘Solution Providers’ was de aanwezigheid van Baan met zijn implementatie van Baan IV voor Backoffice de belangwekkendste.
In groten getale kwamen de software-ontwikkelaars en managers naar het Amsterdamse Rai Congrescentrum om zich te laten voorlichten door vertegenwoordigers van Microsoft en Baan. De hoge opkomst (de congreszaal zat vol) voor deze ‘sales pitch’ laat zien dat in Nederland de belangstelling voor het Windows NT-platform zowel bij gebruikers als derde partijen groot is.
Tussen de coulissen sprak Computable met John Mangelaars, de recent in Nederland aangestelde en eerder in Seattle werkzame manager customer unit organisations van Microsoft.
Waarom zal een bedrijf Backoffice aanschaffen? "Het voordeel van Backoffice is de integratie", zegt Mangelaars, "Zoals de Office applicatie-suite toepassingen aan de client-kant integreert, zo doet Backoffice dat op de server. Klanten hebben twee, drie jaar geleden een Novell-server gekocht, en bezitten vaak ook nog een Unix-server voor de applicaties. Nu is het tijd voor de integratieslag. Inmiddels evolueert het netwerk naar Internet- en intranet-standaarden."
Geen korting
Sommige (volume) klanten vinden Backoffice te duur. Over kortingen kon niet voldoende onderhandeld worden. Volgens Mangelaars komt daar verandering in. Grote klanten krijgen gemakkelijker toegang tot het Nederlandse hoofdkantoor van Microsoft. In het recente verleden was daar wegens de relatieve kleine personele bezetting blijkbaar te weinig mankracht beschikbaar.
Mangelaars bestrijdt de stelling dat Backoffice prijzig is door te verwijzen naar Bacob, een kleine Belgische bank met veel kleine bijkantoren, vaak met niet meer dan drie medewerkers. In het verkooptraject werden SCO Unix, HP en Novell verslagen. De Belgische bank verkoos Backoffice omdat het goedkoop en veilig is en centraal te beheren valt. Op elk kantoor wordt Backoffice gebruikt waarbij men de beschikking heeft over e-mail en de SQL database-server.
De mogelijke opkomst van Citrix Winframe (een quasi multi-user besturingssysteem op basis van Windows NT) ziet Mangelaars eerder als overwinning voor Windows NT dan als bedreiging. Microsoft heeft al jaren een belang in Citrix, nog stammend uit de tijd dat het bedrijf een multi-userversie voor OS/2 maakte. In bepaalde gevallen kan Citrix Winframe een uitkomst zijn. Voor toepassingen die op het hoofdkantoor draaien, Exact bijvoorbeeld, en die ook toegankelijk moeten zijn voor mensen van bijkantoren is het een simpele en goedkope oplossing. "Natuurlijk", zegt Mangelaars, "heeft het zijn beperkingen. Je kunt er niet tientallen gebruikers mee laten werken, daar heb je een client/server-oplossing voor nodig."
Ten aanzien van de uitlating van analist Andrew Dailey van de Gartner Group – "Microsoft besteedt weinig geld aan ondersteuning van Windows NT" – merkt Mangelaars op dat dit niet te rijmen valt met het substantiële bedrag dat Microsoft jaarlijks besteedt aan allerlei vormen van ondersteuning.