Het IT-onderwijs richt zich steeds meer op bepaalde afgebakende beroepen. Op die manier hoopt het een betere aansluiting met de arbeidsmarkt te bewerkstelligen.
Volgens professor Adriaansens werkt dit echter contraproductief. Hij wijst op de ‘erfolgreiche Versager’ in de IT: juist degenen die hun studie niet afmaken hebben een betere kans op een baan. Dat komt volgens Adriaansens – als decaan verbonden aan het University College van de universiteit Utrecht en tevens lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid – doordat de IT-studierichtingen worden toegespitst op functies die niet meer bestaan op het moment van afstuderen. Adriaansens constateert een enorme toename van het aantal opleidingsvarianten. Hij noemt dit paradoxaal: "Het is juist een ontwikkeling van de laatste tijd dat uit iemands beroep niet meer af te leiden is wat hij of zij oorspronkelijk gestudeerd heeft, enkele uitzonderingen daargelaten. Het onderwijs heeft heel lang een volstrekt verkeerde interpretatie gegeven van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Het heeft de afnemende opleidingsspecificiteit van de moderne hogere functies niet onderkend, evenals de toenemende bederfelijkheid van specialistische kennis. De dreiging van werkloosheid werd tegengegaan door steeds nadrukkelijker op concrete en specialistische beroepsvaardigheden te hameren en steeds minder op precies die kwaliteiten die nodig zijn om in snelle veranderingen het hoofd boven water te kunnen houden." De professor stelt dat de studenten veel kennis vergaren tijdens hun opleiding maar niet leren hoe ze daar iets mee kunnen doen. De opleidingen moeten in zijn ogen meer aandacht besteden aan ‘formele kennis’ die de afgestudeerde IT’er in staat stelt om in nieuwe situaties adequate kennis te verwerven en te gebruiken. De student heeft behoefte aan vorming; hij moet kunnen redeneren, argumenteren, conclusies trekken op basis van statistisch materiaal. Bovendien pleit Adriaansens voor minder smalle studierichtingen waarin IT-kennis gecombineerd wordt met vakken als bedrijfseconomie, bedrijfskunde of bestuurskunde.
Uit voorlopige cijfers van marktonderzoeksbureau Blauw blijkt dat een groot deel van de studenten ook van mening is dat kennis niet het belangrijkste selectiecriterium is bij werkgevers. Communicatieve vaardigheden (tussen 40 en 50 procent), het zich opstellen als een ’teamplayer’ (bijna 30 procent) en sociale vaardigheden (een kwart) zijn volgens studenten de zaken waar potentiële werkgevers op letten.