De suggestie dat Next op alle fronten gefaald heeft in ‘Verdient Apple ten onder te gaan’ is niet juist.
Ad Mulder sluit zijn artikel over Apple af met een terugblik naar beide Apple-oprichters, Steve W. en Steve J. (29 november 1996). Met betrekking tot Jobs refereert hij aan ‘het mislukte Next’. De definitie van ‘mislukt’ staat er niet bij, maar het woord suggereert dat Next niet meer bestaat, failliet is, geen succes heeft (gehad). Een beetje onderzoek had u echter kunnen vertellen dat deze onderneming, met Jobs nog immer aan het roer, het heel goed doet. Toegegeven, in haar hardware was niemand geïnteresseerd en haar besturingssysteem legde het af tegen de grote ‘bullies’ (met name Windows), maar haar huidige produktlijn (het object-georiënteerde ontwikkelraamwerk en de Web-ontwikkeltools) is zeer succesvol. Next is winstgevend, kent Sun als aandeelhouder, heeft Larry Ellison (Oracle) in de board, zag enige maanden terug zijn Webtools als ‘editors choice’ van PC Magazine bekroond worden en doet zaken met bedrijven die in de top 100 bedrijven van het zakenblad Fortune staan (Chrysler, Merril Lynch, AT&T, Disney en Reebok bijvoorbeeld). Nexts Openstep is integraal onderdeel van Sun Solaris en Suns object-strategie. Next is, in nauwe samenwerking met ondermeer Netscape en Sun, bezig met diverse object- en Internet-standaarden. In Nederland zijn De Efteling, Anwb, VBI, HTM, Gasunie en vele anderen actieve Next-gebruikers.
Next is dus niet mislukt. De revolutie die het (Jobs) hoopte teweeg te brengen, is uitgebleven, maar als slechts revolutionaire zaken in de ogen van Computable het predikaat ‘succes’ mogen dragen, dan stel ik vele vraagtekens bij vele, vele anderen bedrijven in de IT-industrie.
Jan Roskott, IC Group