Steeds meer gebruikers van Sybase kiezen voor produkten van de concurrentie. Ze zijn het lange wachten op de beloofde ommekeer beu. Ook daalt het aantal organisaties dat Sybase als de belangrijkste database in hun bedrijf beschouwt.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Information Management Group van Computerworld. "In tegenstelling tot vorig jaar verliest Sybase nu meer klanten aan de concurrentie dan het wegkaapt bij diezelfde concurrenten."
Vorig jaar beschouwde nog 11 procent van de ondervraagde organisaties Sybase als belangrijkste produkt voor het opslaan van gegevens. Uit het recente onderzoek blijkt dit nu gedaald te zijn tot iets meer dan 8 procent. Directieleden van Sybase hebben de uitslag van dit onderzoek niet tegengesproken, aldus de auteurs ervan.
De oorzaak van deze situatie ligt in de financiële tegenslag en de problemen met de directie van de onderneming. "Sybase heeft een hoop fouten gemaakt en het kost hen veel tijd om de zaken weer op orde te krijgen", aldus een gebruiker tegenover Computerworld. "Ondertussen doen rivalen als Oracle en Informix hun best om zoveel mogelijk te profiteren van de malaise bij Sybase."
Vice-president Robert Epstein van Sybase gaf in een eerder gepubliceerd interview al toe dat er niet veel groei meer zit in de database-activiteiten. "We hebben teveel tijd gestoken in bestaande klanten en zijn vergeten nieuwe klanten te zoeken."
Hij verwacht dat het nog wel anderhalf jaar kan duren voordat de organisatie zich hersteld heeft van de problemen met Versie 10 van de SQL Server.
Eén van de belangrijkste maatregelen die de onderneming treft om uit de problemen te geraken is het overzichtelijker maken van het diverse produktaanbod. Integratie van bestaande produkten, maar vooral het duidelijk samenvoegen van elkaar aanvullende software, moet tot betere resultaten leiden.
"Bovendien moet de traditionele stealth aanpak van de marketing agressiever worden", aldus de directie. Overigens werd Sybase in het verleden juist geroemd om de agressieve wijze van campagnes voeren. Dit zou derhalve geen belangrijk onderdeel van de problematiek moeten vormen.
In Nederland is het eerste slachtoffer van de vernieuwde aanpak al gevallen. Vanaf 1 december jongstleden is de marketingmanager gestopt. Tot op heden is nog geen opvolger voor hem gevonden.