Het gaat weer goed met IBM. Zowel de omzet als de winst vertonen opvallende groeicijfers, die door Wall Street met een forse koersstijging zijn beloond. In twee artikelen besteedt Computable deze week aandacht aan IBM. In het eerste ligt de nadruk op de klantgerichte revolutie onder persoonlijke leiding van bestuursvoorzitter Louis Gerstner, die vooral effect sorteert in de markt voor dienstverlening. Een tweede artikel schetst de achtergrond van IBM’s blijvende dominantie in de mainframe-markt.
Het wordt steeds moeilijker om de herinnering levend te houden aan de dagen waarin IBM als een Amerikaanse nationale ramp werd gezien. Alleen al in het afgelopen kwartaal wist IBM het verbluffende bedrag van elf miljard dollar omzet te grijpen in de lucratieve business van de automatiseringsdiensten – en vier op de vijf contracten waar het zijn zinnen op had gezet, binnen te halen. Een in september geïntroduceerd nieuw model mainframe is voor maanden uitverkocht. De verkoop van personal computers is met 25 procent toegenomen, en het bedrijf kan niet genoeg van zijn nieuwe model home-PC’s aanslepen. En het belangrijkste is dat de kernactiviteit van IBM – het verkopen van computers en alle mogelijke informatietechnologie aan grote ondernemingen – gezonder is dan in jaren het geval was. Deze cliënten zullen in 1996 voor 58,3 miljard dollar bij IBM besteden, een respectabele sprong van acht procent ten opzichte van de 54 miljard in 1995.
De oorspronkelijke uitgever van deze vertaalde bijdrage geeft geen toestemming voor elektronische publicatie. Raadpleeg de Computable van bovenstaande datum voor de complete tekst van dit artikel. Heeft u de betreffende Computable niet (meer) in uw bezit, bel dan (023) 546.3413.