Vorig jaar hebben hele sectoren in de automatiseringsbranche hun kaarten op het Internet en Internet-technologieën gezet. Zelfverzekerd rekenen deze nieuwkomers en oudgedienden – Netscape, Microsoft en Lotus voorop – af met bestaande branches en vermolmde bedrijfsroutines.
Banken konden hun biezen pakken, dealers een ander vak leren en traditionele automatiseerders hun legacy-systemen in de wilgen hangen. Hier en daar verkondigt een uitgever met gevoel voor technologische ontwikkelingen alvast de ondergang van zijn papieren produkt: here comes the Internet!
Op basis van in methodologisch opzicht rammelend onderzoek wordt gesteld dat inmiddels 42 procent van de bedrijven op een of andere manier ‘iets met Internet’ doet. Slechts 5 procent van de consumenten gebruikt het net ‘wel eens’.
De klachten van gebruikerszijde zijn echter met het beschikbaar komen van deze nieuwe infrastructuur voor informatie-uitwisseling als vanouds: het systeem is te traag, de informatie te weinig selectief en de uitkomsten van een kosten/baten analyse zijn ongewis. En natuurlijk liggen de oplossingen in het verschiet: morgen wordt alles beter.
Automatiseren, ook met behulp van Internet, gaat met vallen en opstaan, gebruikers en leveranciers zullen in een nog nauwelijks ontgonnen marktsegment regelmatig recht tegen over elkaar staan en elkaar bittere verwijten maken.
Hopelijk zal in 1997 blijken dat het Internet afscheid neemt van de hype en de hoop, en in plaats daarvan innovatieve en tastbare automatiseringsoplossingen oplevert.
Namens de redactie van Computable wens ik u voor 1997 voorspoed toe in velerlei opzicht.