Oplossingen voor de ‘jaar 2000’-problematiek worden vanuit alle windrichtingen aangedragen. Geen van die oplossingen vormt echter het antwoord op alle problemen. Dit is wellicht de belangrijkste conclusie uit het recentste rapport van Bloor Research. Na onderzoek blijkt vooral pragmatisme opgeld te doen.
De technische achtergrond van de ‘jaar 2000’-problematiek, ook wel aangeduid als Y2K, is na alle publiciteit van het afgelopen jaar wel duidelijk: veel systemen onthouden slechts de laatste twee cijfers van het jaartal en zijn derhalve niet in staat om te gaan met de jaren na 2000. Allerlei berekeningen dreigen de mist in te gaan als gevolg van deze beperking.
De oplossing wordt meestal gezocht in één van twee richtingen: ofwel de ‘puriteinse’ benadering van het uitbreiden van alle datumvelden in alle programma’s, ofwel de quick fix-methode waarbij het eeuwnummer vanuit het jaartal gevonden wordt aan de hand van nieuw te bouwen routines. De eerste methode is over het algemeen kostbaarder en moeilijker te implementeren dan de laatste.
Bloor Research maant organisaties het probleem vooral serieus te nemen. "Populaire voorbeelden als van bedrijven die failliet zullen gaan door de Y2K-problemen, worden maar al te makkelijk afgedaan als lachwekkend, maar vallen wel degelijk binnen de reële mogelijkheden."
Uitbesteden
Op grond van de ervaringen van organisaties die inmiddels begonnen zijn met het aanpassen van hun systemen, raadt Bloor ten zeerste aan om dit project niet in huis uit te voeren, maar uit te besteden aan een gespecialiseerde leverancier. "Er is geen tijd om zelf te leren welke valkuilen er in dit traject zitten. Inmiddels bestaat er enorm veel ervaring in de markt en is veel informatie beschikbaar. Als hiervan geen gebruik gemaakt wordt, zullen de meeste organisaties niet op tijd klaar zijn."
Toch waarschuwt het Britse onderzoeksbureau ook voor externe leveranciers. Die waarschuwing is tweeledig: naarmate de tijd verstrijkt, stijgen de tarieven onevenredig; en veel leveranciers beschikken als bedrijf wel over Y2K-ervaring, maar sturen relatief onervaren medewerkers op de klus af. Dit laatste wordt vooral veroorzaakt door het schreeuwende tekort aan echte specialisten.
Pragmatisme is volgens Bloor een goede leidraad bij ‘jaar 2000’-projecten. De auteurs van het rapport stelden op grond van interviews met ervaren IT’ers een lijst op van tien do’s en don’ts. Een paar van de don’ts: Onderschat het probleem niet, verspeel niet teveel tijd met het afwegen van alternatieven want de tijd tikt door, geloof niet dat oplossingen goedkoper zullen worden en laat de realisatie van het project niet afhangen van allerlei door leveranciers beloofde extraatjes uit het project. In veel gevallen kunnen die toch niet waargemaakt worden.
Drieëntwintig oplossingen
Bloor Research onderzoekt in dit rapport met de titel Year 2000 – A Guide to Software Tools het aanbod van drieëntwintig softwareleveranciers. Bovendien wordt ingegaan op de oplossingen van de vijf belangrijkste legacy-leveranciers: IBM, ICL, Digital, Bull en Unisys. "Het probleem wordt vaak ten onrechte gezien als iets dat alleen maar te maken heeft met oudere, bestaande systemen."
Onder de drieëntwintig onderzochte softwareleveranciers bevinden zich bedrijven als Cap Gemini, Computer Associates, Compuware, Intersolv, Micro Focus, Platinum, Sterling en Viasoft. Vanwege de complexiteit van de materie en de grote verschillen in aanpak, wordt er vooral ingegaan op de kwalitatieve aspecten van de gebruikte methoden en de aangewende hulpmiddelen.
Afhankelijkheden
Voor iedere organisatie heeft de Y2K-problematiek andere gevolgen. Het kiezen van een manier om de problemen om zeep te helpen en het selecteren van een passende leverancier is in hoge mate afhankelijk van de eigen organisatie, de geïnstalleerde systemen en de gebruikte applicaties.
In tegenstelling tot de meeste andere rapporten van Bloor, geeft dit exemplaar dan ook geen waarde-oordeel over de aangeboden oplossingen. Wel wordt globaal aangegeven welke oplossingen voor welke situaties geschikt zijn. Ook poogt het rapport inzicht te geven in de compleetheid van de oplossingen. Hieruit blijkt dat met name het testen van de aangepaste software een stiefkindje van de meeste leveranciers is.
Het rapport
Het rapport Year 2000 – A Guide to Software Tools omvat behalve de gegevens over de belangrijkste aangeboden oplossingen veel algemene informatie over de aanpak van ‘jaar 2000’-projecten. Het rapport is samengesteld na interviews met ervaren consultants en IT-managers van bedrijven die het traject inmiddels gestart zijn. Slechts zeer weinig bedrijven blijken dit project al volledig afgerond te hebben. Het rapport kost 950 gulden exclusief btw. Het is te bestellen bij VNU Business Publications via faxnummer 020 487 5726.