Jan Timmer moet met lede ogen aanzien hoe zijn opvolger Cor Boonstra korte metten maakt met zijn geesteskind Philips Media. Laatstgenoemde wil namelijk de belangen in kabelnetten van de hand doen. Hierdoor blijven er voor de door Timmer opgezette divisie slechts enkele marginale ‘nieuwe media’-activiteiten over, waaronder de CD-I die uiteindelijk ook dreigt te mislukken.
De reden van Boonstra om de kabelnetactiviteiten in de etalage te zetten is dat hij niet wil wachten tot deze investeringen geld gaan opbrengen. Timmer zag mogelijkheden extra geld te maken door allerlei diensten via de kabelnetten aan te bieden. Het aanpassen van de netten vraagt echter enorme investeringen, die zich niet snel laten terugverdienen.
Samen met het Amerikaanse United International Holdings is Philips eigenaar van United and Philips Communications (UPC), dat in veertien landen netwerken ‘beheert’. In oktober mislukte al een strategische oplossing toen de fusie van UPC met KPN-dochter Casema werd afgeblazen.